Direktlänk till inlägg 29 maj 2010

Hurra!

Av /A - 29 maj 2010 11:53

Nu är alla restuppgifter från förra kursen klara och inskickade! Jag har dessutom förberett delar av nästa veckas seminarium, och jag har en klar idé om hur jag ska skriva min uppsats. Sekundärlitteraturen är i stort sett klar nu, det är bara én bok kvar att läsa, och den verkar vara både intressant och lättläst, och den är heller inte särskilt lång. Sånt gillar vi!   Just nu ligger jag mycket bra till tidsmässigt, och fortsätter det likadant, så kommer jag nog kunna unna mig några dagar ledigt innan första sommarkursen drar igång   

 
 
Ingen bild

Helen

30 maj 2010 07:50

Härligt! Vi lämnar in uppsatsen imorgon men har fortfarande ingen titel. Mailade den till dig så om du hinner får du gärna komma med ett förslag ;)

 
Ingen bild

/A

30 maj 2010 07:56

@Helen: Jag läste igenom den igår kväll - jätteintressant ämne! Jag klurar på titel och hojtar om jag kommer på nåt! :-)

 
Ingen bild

Helen

30 maj 2010 09:26

Ja visst hade det varit underbart att kunna bevisa att hundar kan ersätta iaf lite läkemedel.
Jag får nog forska... ;)

 
Ingen bild

/A

30 maj 2010 09:42

@Helen: Gör det! Just det ni skriver om, att det skrivs ut mer och mer mediciner utan att läkaren har riktigt koll på vad de redan har, såg jag mycket av den sommaren jag jobbade på ett långtidsboende. Och för många var bieffekterna av medicinerna och kombinationerna mellan dem ofta ett lika stort problem som det de fick medicinerna för. Och jag kan inte låta bli att tycka att något inte står rätt till när det skrivs ut mediciner för att hantera biverkningar av andra mediciner, många gånger utan att man ens funderar på om en annan typ av ursprungsmedicin vore bättre, eller att helt enkelt tänka annorlunda.

Det där med att djur har positiv effekt märkte jag också, om än i liten skala. Sjukhemmet jag jobbade på hade skog på baksidan, och nu och då dök det upp harar och nån gång en älg. Och oj, vad pigga de boende blev! De tyckte det var jätteroligt, och pratade om djuren i flera dagar efteråt. Till och de som var mest dementa hade sina klaraste och bästa stunder då.

Sen finns det så mycket annat också...som han som hade Parkinson, och som ingen ville mata för det tog så lång tid. Framförallt var det så svårt att få honom att öppna munnen. Vet du vad jag upptäckte? Om jag lyfte skeden så högt att han SÅG den, så funkade signalerna från hjärnan alldeles utmärkt och han hade inga som helst svårigheter att öppna munnen! En sådan struntgrej gjorde hela skillnaden för honom. Han slapp kämpa för att få i sig maten, med personal som gav upp att mata honom halvvägs in i måltiden eftersom de inte fick i honom något.

Hur som helst, har du lust och möjlighet sen, så tycker jag absolut du ska forska inom området, för jag tror din teori är rätt :-)

 
Ingen bild

Helen

30 maj 2010 13:24

Det är ju just de där små sakerna som gör allt för den typen av patienter. Att nån ids tänka efter och sätta sig in i deras livsvärld. Trodde aldrig att äldrevård skulle vara så intressant och vem vet; min syster läser sin magister nu efter 25 år som gymnasielärare.
Iaf ska jag försöka få jobba och ha med en hund; uppfödare är utsedd och nästa kull kommer till våren. Då blir en liten DIO min =)

 
Ingen bild

/A

30 maj 2010 13:52

@Helen: Ja, ibland behövs det ju så lite...

Åh, vad spännande med en liten DIO :-)

Här ska jag ta min egen lilla hårdrockare och kasta honom i badet. Han har både målat morsdagstavla åt mig, och ätit glass med chokladsås, så han ser ut som om han trillat i ett färgkar på Jotun ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards