Direktlänk till inlägg 13 oktober 2009

Fast Forward.

Av /A - 13 oktober 2009 17:20

Herregud, som tiden flyger! Seminarier, tal och tentaplugg, och så livet som småbarnsmamma på det. Man kliver upp, blinkar, och sen är det kväll igen, känns det som.


Idag var det föräldrafika på dagis, vilket jag inte visste om, eftersom sonen var hos sin pappa förra veckan. Jag upptäckte inte det förrän i morse, och då var jag redan bokad hela eftermiddagen. Dock hann jag vara med i 10 minuter alldeles på slutet, så sonen var åtminstone inte den enda ungen vars förälder inte dök upp. Men det kändes ändå sådär...tycker jag får offra såna där grejer alldeles för ofta för att det ska kännas bra.


Ibland kan jag känna att jag skulle vilja sluta plugga just för barnens skull, men så kommer jag på att om jag jobbar, så får jag ju faktiskt mindre tid med dem än jag har nu. Nu har jag ju dagar då jag inte är schemalagd, där jag kan välja att låta studierna stå till sidan för barnen, och vi kan hitta på nåt skoj den dagen. Dessutom kommer ju plånboken bli desto fylligare om jag avslutar utbildningen, än om jag kliver av mitt i. Det är bara att gilla läget, med andra ord. Och dessutom älskar jag ju mina studier.


Nu ska jag få diskat lite, sen blir det lite mystid med minstingen innan han ska sova. Sen ska morgondagens tal finputsas, och jag ska tentaplugga lite till innan det är sovdags. Det är bara att köra hårt den här veckan, och hoppas på att man grejar tentan på måndag. Som det känns just nu, så är huvudet alldeles för fullt för att det ska komma något vettigt ur det, men jag är inte ensam om att känna så. Vad fasen - i praktiken har vi ju täckt in 2100 år av retorisk historia i den här kursen (från år 400 f.Kr till 1700-talet), så det är ju inte att undra på att man tycker det är mycket att komma ihåg. Och så salstenta på det - blä!


Salstentor är värdelösa, tycker jag. Det tycker de flesta av oss. Det räcker ju att man har en dålig dag, så kan det sumpa ens möjligheter att få visa vad man kan. Med en hemtenta hinner man ju tänka efter och sovra på ett helt annat sätt, och är inte prisgiven att vara på topp vid ett enskilt tillfälle. För säga vad man vill, men det är fanimig en viss skillnad på att t.ex lära sig en bunt matematiska formler utantill och sedan skriva prov på det, och att hålla reda på en hel hög med olika gubbar, veta när de levde och verkade, veta exakt vad de tyckte och tänkte om de olika aspekterna, och att göra jämförelser mellan alla de olika. Det är en hel del att komma ihåg. För inte att tala om alla latinska uttryck...Puh!


Jaja, förhoppningsvis går det bra på måndag. Annars blir det i värsta fall en omtenta i januari. Det är inte hela världen. Men det vore förbannat skönt att bli av med det här nu...


Nej, diska var det. Ha en trevlig kväll, hörni :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards