Alla inlägg den 21 november 2009

Av /A - 21 november 2009 21:11

Med hjälp av alvedon och nässpray lyckades jag faktiskt städa delar av lägenheten, vilket var välbehövligt. Det luktar rent och fräscht av grönsåpa, vi har ätit risgrynsgröt och lördagsgodis, och tittat på Disneydags och därefter Tillbaka till Framtiden på dvd.


Nu sover lillebror sen 1½ timme tillbaka, och det är bara dottern och jag som är vakna. Barnen har också haft en bra dag, de har lekt och busat, och kom under eftermiddagen springande till mig för att berätta vilken underbar dag de hade. Sånt gillar mammor att höra Glad Ja, pappor också skulle jag tro, men nu har vi ju ingen sådan här. Och sen ikväll, när vi hade krupit upp i soffan, så sa båda barnen att jag är världens bästa mamma. Mys! Vet inte riktigt vad jag har gjort rätt idag, men nåt måste det vara, med tanke på alla positiva omdömen Flört


Dottern börjar förresten bli riktigt duktig på att läsa. Men så läser hon på allt just nu. Shampoo-flaskor, tv'n, serietidningar, matförpackningar - rubbet. Jätteroligt!



Middagsdags. Nybadade barn, redan iförda pyjamaser.



Lördagsgodis. Vi hade till och med köpt chips och dip idag, vilket vi gör oerhört sällan. Typ 2 gånger per år bara.


 
Dottern har norpat åt sig storebrors gamla pyjamas, som är några storlekar för stor, men sådär härligt urtvättad skön som flanellpyjamaser blir.


 
Dottern spexar.


Allt som allt har det varit en bra dag, även om jag är galet slut nu. Det vore ju synd att säga att jag är frisk, även om jag är feberfri. Men det har som sagt varit en bra dag ändå. Måste bara komma ihåg att ställa mobilen på ljudlöst inatt, så jag får avsluta dagen lika bra också. Såg nyss på Facebook att B blivit dumpad av ukrainskan ikväll, och jag vet ju hur han är...risken är överhängande att han ringer mig sjutusen gånger redan inatt. Jaja.

Av /A - 21 november 2009 14:28

Det är norsk lördag hos mig idag. Längdskidåkning på tv, städning pågår och en doft av grönsåpa fyller mina domäner. Just like the good old days. Jag växte ju upp med att vi städade på lördagar, och ljudet från tv'n i bakgrunden. Sommartid fotboll, vintertid skidåkning.


Sen på kvällen kröp man upp i soffan med handarbete och tittade på ungdomsprogram på tv (Midt i Smørøyet hette det, minns jag), och därefter familjeunderhållning resten av kvällen. Jag saknar de där familjeprogrammen. Idag är det ju bara dessa vedervärdiga dokusåpor. Förnedringstv. Blä.


Det blir snart en sväng på affären för att handla lördagsgodis, mjölk och en julstjärna. Sen ska det städas lite mer, kokas gröt, barnen ska bada och sen är det kväll. Jag är slut som artist, har verkligen inte ork till allt det här, men mår såpass bra rent mentalt idag att jag bara måste. Jag njuter av känslan av norsk lördag. Jag har även bra minnen från barn- och ungdomstiden. Det var inte allt som var dåligt.


Ikväll blir det soffan med stickningen. Har filmer både på tv och på dvd. Mys. Förhoppningsvis kan vi alla sova lugnt inatt (har varit lite si som så med den saken på sistone), och man vaknar pigg i morgon Glad

Av /A - 21 november 2009 11:22

Solen skiner! Och jag är feberfri! Äntligen!


Visste inte att jag hade saknat solen så mycket. Nog för att jag vet att jag blir trött och seg när det regnar, men att det påverkade mig SÅ mycket var jag faktiskt inte medveten om. För första gången på flera veckor lockar det faktiskt att röra sig utomhus.


Jag känner mig över huvud taget som en ny och bättre människa idag. Förvisso en fortfarande väldigt förkyld människa med rossliga lungor som är i akut behov av en dusch, men ändå. Känner mig i alla fall som en ny människa idag.


Dock ser det fina vädret inte ut att hålla i sig mer än idag i stort sett, så man får väl passa på att njuta medan man kan. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan hösten är över, och vi börjar övergå till vinter istället.


Plötsligt börjar jag förstå de som drabbas av höstdepressioner. Inte för att jag egentligen har haft det själv (åtminstone tror jag inte det, det vore väldigt olikt mig), men det har definitivt varit en tung höst. En tung sommar var det också, när jag låg däckad i ryggskott och ischias.


Det är väl inte så konstigt att psyket påverkas när man har haft det rätt tungt ett halvår i sträck. Ett tag var jag så slut att det kändes som jag lika gärna kunde göra ände på mig själv. Inte för att jag hade någon önskan om att dö, absolut inte, utan allting kändes bara fullständigt meningslöst. Det var den perioden jag tog de där förbaskade pillren för att skjuta upp min mens. Kroppen klarade inte av det ovanpå allt det andra. Jag gör aldrig om det.


Nej, idag är faktiskt första dagen på gud vet hur länge som det faktiskt känns gott att leva. Första dagen då jag inte behöver ta till allehanda knep för att uppbåda lite positiv anda. Idag känns det mesta positivt bara av sig självt. Vem vet...jag kanske faktiskt har haft en gnutta höstdepression trots allt. I wouldn't know. Har ju aldrig haft det tidigare, så hur skulle jag kunna känna igen det, liksom.


Solen skiner in genom mina skitiga fönster och jag längtar efter alla roliga saker som komma skall. Pysseldagen, som nu börjar ta form allt mer. Satt igår och gjorde en lista på olika pyssel åt barnen (och de vuxna), och funderade på om jag kanske helt enkelt skulle göra en liten rockad här och göra långbord i vardagsrummet. Vi blir ju rätt många. Och jag längtar efter julen.


Jag längtar faktiskt till min födelsedag också, konstigt nog. Jag tycker ju det är helt underbart att bli äldre (och kommer aldrig förstå de som vill vara 20-25 för evigt), men min födelsedag har ju aldrig varit något jag firat. Den infaller ju lite dumt. Efter jul och nyår, när man inga pengar har, och det fortfarande dröjer nästan två veckor till nästa lön. Så jag har inte firat min födelsedag sen jag var typ 12 eller så. Har inte heller några planer på att fira den den här gången, men jag längtar ändå. Ännu ett år äldre. Underbart! Glad


Ååååh! Det är längdskidåkning på tv idag! Världscupen från Beitosdølen i Norge. Det är vintermys för mig, det. Längdskidåkning på tv, strålande sol ute, och så kryper man upp i soffan med stickningen. Fast helst ska det ju vara snö och kallt också då, men det här funkar också. Det får mig dessutom att vilja städa och skura golven med grönsåpa Tungan ute Kanske gör det, om jag bara har ork nog till det.


Men först blir det lite mer kaffe Glad Trevlig lördag på er!

Ovido - Quiz & Flashcards