Alla inlägg den 26 november 2009

Av /A - 26 november 2009 22:06

Min dotter har spräckt trumhinnan på en klasskompis. Oavsiktligt givetvis. Igår hade en grabb i hennes klass stoppat in en penna i örat, vilket dottern tyckte var en dålig idé. Och eftersom hon aldrig tvekar att uttrycka sin åsikt, varken verbalt eller fysiskt, så hade hon upplyst grabben om det och även försökt plocka bort pennan. Grabben hade väl givetvis inte stått still, så det hela slutade med att dottern råkade trycka in pennan lite till, och därmed sprack trumhinnan.


Som sagt, hon tyckte det var en dålig idé. Och det var det ju. Uppenbarligen. Den stackars grabben hade fått spendera resten av dagen på två akutmottagningar, och haft så ont att läkarna inte ens hade fått titta i örat på honom. De hade sagt till mamman att det inte gjorde så mycket, för om det inte läkte som det skulle, så var det bara att "operera lite".


Ja...så kan det gå. Dottern menade väl, men det slutade ju tyvärr olyckligt. Hoppas bara att trumhinnan läker som den ska, och att grabben inte har ont längre.


Den yngsta sonen har jag varit på dagismöte för idag. Ett vanligt föräldrasamtal bara, där han fick beröm på alla sätt och vis. Och jag (och pappan) med. Trots att han bor på halvtid hos oss båda, så är han en väldigt trygg och stabil unge, som är en i gänget när han är här på dagis. Känns bra. Mycket bra.


Äldsta sonen har det också varit föräldramöte för, men då kunde jag tyvärr inte gå, eftersom jag var sjuk. Dock har jag fått rapport från hans pappa, och får ju även alla mail på klasslistan. Det är så att klassen ska splittras efter jul, och det har varit en del kalabalik kring det hela. Anledningen är att det har varit en strulig klass sedan början av 7:an där de har fått jobba en hel del för att få allting att fungera, och nu när de är halvvägs i 8:an, så har de äntligen lyckats. Och nu ska klassen splittras mitt i skolåret, vilket har fått många föräldrar att gå i taket.


Det är ekonomiska skäl som ligger till grund för splittringen. Det är 6 olika 8-klassar, och den här klassen är den minsta. Det är också den klass där det går att säga upp vikarier osv. För saken är den att budgeten inte går ihop, och även om skolan skulle få skolstyrelsen att gå med på att behålla klassen även under vårterminen (vilket innebär ett ekonomiskt underskott på 700 000 kr), så skulle den aldrig gå med på det inför nästa år. Då resonerade skolan som så att det var bättre att fasa in klassbytena redan under andra halvan av 8:an, innan betygen börjar bli viktiga på allvar, och barnen verkligen måste fokusera på det. Då får de ett extra halvår att komma in i sina nya klasser, lära känna varandra osv. Dessutom har skolan möjlighet att lägga extra lärartimmar i de nya klasserna, som tas från de lärare som är fast anställda, och kan på så vis stärka på undervisningen och även bättre hjälpa eleverna till rätta.


Personligen håller jag med skolan i det här fallet, och tycker de har agerat klokt under de rådande omständigheterna. Nu ger de barnen bästa möjliga förutsättningar att komma in i sina nya klasser redan innan de börjar 9:an, och de har även i möjligaste mån försökt uppfylla barnens önskningar kring vilka de vill gå tillsammans med i fortsättningen och i vilka klasser.

Den krassa verkligheten är ju att när det inte finns pengar, så finns det inte pengar. Då får man göra bästa möjliga av de förutsättningar som finns, och det tycker jag också skolan har gjort i det här fallet.


Så var det med det. Annars är det inte mycket att rapportera. Jag är fortfarande inte riktigt frisk, och återhämtningen går sakta. Men den går åtminstone framåt. Har köpt lite mera frukt ikväll, och även en burk vitaminer, så får vi se om jag inte kan få fart på både återhämtning och immunförsvar.


Hmm...vad mer...Jo, minns ni B, som precis blivit singel? Well, det tog inte många dagar förrän han började tjata om att få dejta mig. No surprises there. Pratade med honom idag också, och lade ner veto mot tjat om sex, och sa också att om han kunde sluta med det och komma med ett originellt förslag på en första date som jag inte kunde motstå, så skulle jag åtminstone överväga att låta honom få den där dejten han har tjatat om så länge. Vetifan vad som flög i mig där egentligen, för jag kan inte påstå att jag är speciellt sugen på att dejta någon över huvud taget. Senast var väl typ i början på januari, och jag tycker det räcker bra för i år, faktiskt. Men jag behöver väl knappast oroa mig, för sannolikheten att B slutar tjata om sex är tämligen obefintlig. Och att han ska sluta tjata om det och dessutom komma med ett dateförslag som jag tycker låter vansinnigt roligt är inte ens én på miljonen. So no worries, I suppose. Samtidigt får jag ju stå för det jag har sagt givetvis, ifall han nu plötsligt skulle gå och utveckla en helt ny personlighet eller så Tungan ute Men den dagen, den sorgen.


Nåväl. Idag är det torsdag, och ni vet väl vad det innebär? Jo, idag är det 4 veckor till julafton. Det går undan! Dessutom är det Thanksgiving idag, vilket innebär att det är Black Friday i morgon. Aldrig hört talas om det? Well, det är så här: Thanksgiving infaller alltid på den fjärde torsdagen i november, och då är fredagen Black Friday. Det är den dagen man anser att julshoppingen inleds på allvar, och de flesta har även ledigt från jobbet den dagen. I USA alltså.

Även här kan man väl säga att julshoppingen kommer inledas på allvar den här helgen. Söndag är första söndag i advent, och nu i helgen är det stor julmarknad i Uppsala både lördag och söndag. Tänkte jag skulle åka in och kika lite åtminstone. Äldsta grabben kommer också vara här, så vi får väl se om jag får sällskap in till stan eller inte. Fast känner jag honom rätt, så vill han nog helst sitta hemma med laptopen och programmera Flört


Hm. Man kanske skulle ge sig på att sno ihop lite lussebullar nu i helgen...om jag nu har ork till det, vill säga. Kanske kunde vara bra även ur näringssynpunkt, eftersom jag återigen har en period där jag knappt får i mig något. Vilket för all del är trevligt ur viktsynpunkt, men det underlättar ju inte när man ska försöka tillfriska från baconhosta.


Jag borde egentligen plugga, men har banne mig inte huvud till det. Har haft en lugn dag, ändå tokslocknade jag på soffan vid 17-tiden och sov i 3 timmar...Så jag kanske ska strunta i studierna för idag. Känner mig fortfarande matt, trött och sliten, trots att jag har sovit tre timmar ikväll. Tur att jag avbokade Hamlet-grejen ikväll, för jag hade verkligen inte orkat med det. Ja, hela klassen var alltså bjuden på middag hemma hos en av våra professorer, följt av Hamlet som stand up comedy, och därefter utgång för de som kände för det. Trist att inte åka, för det hade säkert varit jätteroligt, men som sagt...med facit i hand är det ju bara att inse att jag gjorde rätt som lämnade återbud igår.


Nej, det kanske får bli stickningen en stund...Eller om jag fortsätter med dockteatern, som jag håller på att tillverka. Eller syrrans julklapp, som är lite knepig att få till, men måste bli klar rätt snart, så att den hinner fram till jul (hon bor ju i Norge). Dessutom vore det bra att få undan några av de projekt jag har grejer till hemma, för nästa vecka trillar det in en ny laddning garn från Garnkorgen, och då är det andra projekt som ska färdigställas.


  
provided by: www.unclaimedmoney.net

Ovido - Quiz & Flashcards