Alla inlägg den 28 november 2009

Av /A - 28 november 2009 18:51

Idag blev det en snabb sväng på Uppsalas julmarknad. Gick runt ett tag och kikade, men hittade inget jag ville köpa. Inte för att det inte fanns något fint att köpa, men min plånbok medger inte riktigt inköp av diverse hantverk, eftersom prisnivåerna är rätt höga på sådant.


Däremot handlade jag lite saker till pysseldagen söndag om en vecka, och vi tittade lite på en väldigt gravid Jill Johnson, som uppträdde.


Det var ljusspel på husfasaderna på Stora Torget, vilket man ser litegrann av här.


Det börjar bli lite folk framför scenen. Att det är tomt närmast mig beror på att bussarna körde där hela tiden (buss-stoppet på Stora Torget ligger bara några meter till vänster, utanför bilden).


 
Jill Johnson kommer in på scenen. Dock var hon svartklädd och eftersom bakgrunden var så mörk, så ser man inte hennes mage på mina bilder.


Jill Johnson.


Jill Johnson igen.


Påfyllning av pysselgrejer inför pysseldagen. Kronorna i bakkant till vänster ska dock vara till barnens utklädningslåda, som de får i julklapp.


Det blev även en sväng på affären för en liten stund sedan, för att handla hem en massa mjöl, smör och socker till julbaket. Det gäller att passa på när man har äldsta grabben hemma, och man kan få hjälp att bära hem alla dessa tunga saker. Passade även på att köpa bakplåtspapper som jag ska försöka göra spritsar av, så att barnen kan få dekorera pepparkakor på pysseldagen. Tror jag har lite roliga färger kvar fortfarande till kristyren, typ turkos och svart och så. Och så köpte jag tårtpapper, sånt der som man kan lägga under tårtan, som har en sån där snygg, spetsaktig kant, för de kan man göra änglavingar av. Allt som allt har jag nog det mesta hemma som behövs för pysslet nu. Behöver köpa lite silkespapper bara, för det glömde jag idag.


Nu är det dock kväll, och sonen och jag ska göra lite laxpasta, innan vi med förenade krafter plockar fram jullådorna med adventsstakar och stjärnor och dylikt. Lite lustigt egentligen...folk skrattar åt mig som fixar julklappar året om, men när det kommer till kritan, så har de allra flesta tagit fram både adventsstakar och julpyntet före mig. För på den punkten är jag stenhård: Julstjärnor och adventsstakar kommer fram kvällen innan första advent/första söndagen i advent (beroende på vilket som kommer först), och inte en sekund före det


Nu var det mat, ja. Trevlig lördagskväll på er!

Ovido - Quiz & Flashcards