Direktlänk till inlägg 10 juni 2009

What did you do in school today? (I was in pain).

Av /A - 10 juni 2009 20:31

Det har varit en smärtsam dag, som delvis har spenderats liggande på några av arbetsborden i en bildsal på UU. Därom tänker jag inte orda så mycket mera. Ont är det, bättre har jag inte blivit, tvärt om. You get the picture.


Om ni frågar mig vad jag har lärt mig i skolan idag, så är mitt svar: Jag har lärt mig teckna streck. Jag skriver inte det med lätthet, ska ni veta, för meningen som sådan innebär att en karl nere i Falkenberg kommer utbrista i hysteriska skrattkonvulsioner när han läser dessa ord. Men det får våga sig ändå, trots Peters åsikter om min utbildning.


Jag har lärt mig teckna streck. I grova drag är det precis vad jag har gjort idag. Svarta streck, gråa streck, vita streck. Några blå och vita också, men mest svart-vitt. Tjocka streck, smala streck, skrafferingar och frottage. I allt omkring oss finns det linjer och streck. Det är vad vi använder både för att teckna och skriva. Och vi använder dem på olika sätt, beroende på vad vi vill uppnå. Idag har jag lärt mig hur jag ritar rörelse med - och utan - streck. Jag har, i teorin, lärt mig hur jag ritar hår och får det att se levande ut. Eller hur jag ritar grässtrån, och får en stillbild att se levande ut.


Jag har huvudet fullt av inspiration ikväll, men kommer inte hinna använda så mycket av den. Sov inget natten till idag, och hade fullt upp på hemvägen med att hålla mig vaken. När jag kom hem, så trillade jag omkull i soffan och bara sov någon timme. Två, nästan.

Vaknade, var tvungen att gå på affären och köpa kaffe. Måste ha kaffe med mig om dagarna. Det är för dyrt att köpa där borta, tycker jag. Anyway...släpade mig till affären, vilket egentligen är precis för långt borta för att jag ska orka gå dit och tillbaka, men vad gör man inte. Kaffe måste jag ha. Och nu är klockan mycket, snart 21, och jag har huvudet fullt i ritningar som vill ut, teknik jag vill prova...Fibonacci och det gyllene snittet...rita porträtt...börja på min portfolio. Samtidigt ska jag leta efter bilder på tigern, som är det djur jag valt. Jag ska göra en tiger i papier maché. Men inte bara en tiger, inte bara ett kattdjur. Jag vill göra den i attackögonblicket. När den går upp på bakbenen, framtassarna är utsträckta och redo att hugga tag i bytet, tänderna är blottade, och man har 2-300 kilo rasande kattdjur som exploderar i energi i det ögonblicket. Det är den tiger jag vill porträttera. Jag är glad att jag läst anatomi, det gör det mycket lättare att förstå hur jag ska fånga en 3-dimensionell rörelse i ett stillastående objekt.


Jag undrar vart mina skissblock är. Skulle behöva dem. Behöver nya pennor dock. Kritor. Vill testa mina nya perspektivkunskaper och teckna yngsta sonen. Samtidigt vill jag sticka också. Hann inte med så många varv i skolan idag. Rasterna gick ju mest åt till att ligga på ett bord och försöka få ryggen att samarbeta. Så ikväll ska jag sticka. Skulle vilja sticka klart Bifrost-sockorna ikväll, men det lär jag inte hinna. Håller även på att repa upp en kofta jag stickade för 4 år sedan, men aldrig blev nöjd med. Det ska istället bli en sjal.


Jag är trött, har ont och är inspirerad. Det känns som om jag borde koka nudlar, dricka te och kanske köpa en flaska rött. Känner mig oerhört studentig. Kulturell. Teckna, måla, skriva, skapa, vara kreativ. Känns som om jag borde ha en basker och packa ner mitt staffli (jodå, jag har ett sådant) och resa till södra Frankrike och måla vindruvor. Saknar min vän Amabile, som jag inte har pratat med på flera år nu.


Istället blir det cola, ostbågar och choklad. Sticka Bifrost-sockor och fundera på livet, universum och allting. Prata med pojkvännen, som gjorde något enormt stort i går. För mig. På sätt och vis. Som utan att tveka tog sig tid att försöka förstå och acceptera något som för honom var främmande, och som för mig är viktigt. Det gav honom flera stycken guldstjärnor. Inte för slutresultatet, att han accepterade att frågan var viktig för mig, utan för att han utan att tveka en sekund engagerade sig i att försöka se saken från min sida, försöka förstå det på ett sätt han aldrig gjort förut, försökte se förbi de åsikter han hade sedan innan. Sånt älskar jag hos människor. När de inte låter sina egna åsikter vara huggna i sten, utan är mottagliga för ny information. Huruvida de byter åsikt eller inte är inte det viktiga, bara att de är mottagliga för ny information...att de är tillgängliga. I love that.


Klockan är nu 21, och stickningen väntar. I morgon är en ny dag, och jag längtar.

 
 
Ingen bild

Morgana

11 juni 2009 08:16

Mmm ostsbågar och choklad!
Jag åt Marabous nya med jordgubbar i - smaskens! :-)
HOppas att du får en fin dag och att kroppen mår bättre!

 
Ingen bild

/A

11 juni 2009 16:41

Va? Choklad med jordgubbar i?? Ica nästa! ;-)

Mår bättre idag, ja, så nu tycks det ha vänt. Haleluja :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards