Direktlänk till inlägg 18 april 2009

Analfixerade morbröder på Facebook.

Av /A - 18 april 2009 23:06

Ja, herregud...Jag har en av mina morbröder i min vänner-lista på Facebook. Han lyckades snoka rätt på mig där, och i ett svagt ögonblick fick han komma in på min Vänner-lista. Det vill säga, han hade en video på mig från 1977 (jag var 5 år) som jag gärna ville se, men som jag inte kunde komma åt annars.


Nu vet jag inte riktigt om jag ska plocka bort honom eller ej. Vuxna människan, pensionerad till och med, men han är fjantigare och pinsammare än någon tonåring jag någonsin råkat ut för. Totalt analfixerad, och med en pinsam förmåga att kräkas ur sig en kombination av kvasifilosofiska och semireligiösa floskler, citat och annat trams i tid och otid. Och så dessa evighetslånga statusuppdateringarna, som till större delen handlar om tarmsköljningar med grönsåpa och fan vet allt (jag sa ju att han var analfixerad)...Jo, jag skämtar inte. På Facebook. Publikt. Man skäms ju. Men han har alltid varit sådan.


Den här morbrodern är definitivt den av mina tre morbröder som varit mest flummig. Han har varit gift två gånger och har fyra barn. Första äktenskapet gick åt helvete. Frugan var psykiskt sjuk på något vis, och åtminstone de två yngsta av de tre barnen hamnade under en period på barnhem. Min kusin H har berättat hur hon tvingades äta sina egna spyor med tesked ifall hon kräktes på barnhemmet...


Många år senare kom äktenskap nr 2. Han reste till Ceylon/Sri Lanka bland annat för att leta ädla stenar. Han kom hem med en 25-årig singalesisk fru också - Celi. Hon gav honom en son, och ett antal år senare skildes de. Vilket nog var lika bra, för min morbror blev ju inte direkt "bättre" under åren som gick. Han hade t.ex ett jäkligt skumt sätt att se på en, stirra på en på ett sätt som fick en att tro att han just där och då var ifärd med att få ett hjärnaneurism, eller möjligtvis bara var skvatt galen. Och så kunde han inte prata normalt med en, utan det var alltid i en belärande, föreläsande ton, fast samtidigt på ett sätt som fick en att undra om han drev med alla som hade undervisning som yrke, eller om han kanske hade en gärdssgårdsstör inlindad i taggtråd uppkörd någonstans. Som sagt, en mycket märklig figur.


Han jobbade som patolog under många år, och alla de åren förbättrade inte precis hans beteende. Spritångor, kanske? Fan vet. Jag vet bara att han började umgås med allt konstigare människor. Som Wenche. Något psykfall han plockat upp någonstans och försökte "hjälpa", eller vad det nu var han gjorde. Och här pratar vi psykfall i ordets rätta bemärkelse. Én gång hade hon kletat in håret i olika målarfärger, alltså riktig väggfärg, och tyckte hon var jättefin med de där klattarna av målarfärg i sitt röda hår. En annan gång hade hon pyntat frisyren med hallonsylt. Inte alla hemma där, inte...


Hur som helst...jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här inlägget. Prata av mig, kanske. Kanske var det bara det. Eller kanske inte. I vilket fall ska jag nog sova nu och hellre tänka på äppelgröna byråar med vita prickar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards