Alla inlägg den 17 april 2009

Av /A - 17 april 2009 22:18

Mörker och kyla. Skyddad av fjällen ligger polarstaden där hon föddes. Nordens Paris. Vid randen av ishavet.


Tystnad. Enstaka långdragna brak när isen i fjorden rör sig och spricker. Froströken står som moln ur mun och näsa på de få själar som rör sig utomhus så här på kvällen. Himlavalvet är täckt av tusentals gnistrande stjärnor, som nu och då forsvinner bakom en grönaktig slöja av norrsken.


Denna kväll föds hon. Möter världen mitt i vintern, när snön ligger metertjock och båtarna har svårt att ta sig ända in i fjorden för all is. En mörkhårig tös, med djupblå ögon som med tiden kommer ljusna och anta samma färg som norrskenet. Även de kommer skifta i färg, precis som den färggranna slöjan som dansar högt där uppe.


Hon är inte riktigt som alla andra. Hennes humor är lika ramsalt som alla andras och hon kan berätta historier lika väl som någon annan. Men hon är ändå annorlunda. En främmande fågel. En fjäril i vinterland. Passionen ligger alltid där, under ytan, och hon kämpar hårt för att tygla den. Den passar inte riktigt in. Den är som en halvnaken arabisk magdansös mitt i smällkalla vintern. Ändå är hon mer hemma här uppe än någon annanstans.  


Hon ägnar mycket möda åt att ta sig därifrån, åt att lämna sagoön bakom sig, men hon vet. Hon vet. Man lämnar inte ön. Man är sin ö. Den är hennes, precis som den är alla de andras. Alla de som är infödda där. Ön kommer alltid vara hemma, alltid vara hennes rötter. Där finns hennes folk. De som alltid förstår och vet. De som liksom henne växt upp i de saltstänkta vindarna, som nött stigar i ljungen, fiskat ute bland holmarna och lekt på de isfrusna myrarna. Ön finns i hennes blod.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

*hemlängtan*

Av /A - 17 april 2009 13:00

En ny kategori har tillkommit i bloggen - Träning. Det börjar kännas som att det är läge att kategorisera lite mer, eftersom jag skriver om så vitt skilda saker ibland. Så nu har alltså träningen fått en egen kategori :)


Det går framåt. Jag ökar sakta men säkert på, och intervallträningen övergår allt mer i att springa än att gå. Hälsenan håller än så länge, även om jag vissa dagar har mer ont än andra. Men den går åtminstone inte av.

Utöver lättare intervallträning, så kör jag även ett enklare styrkeprogram, som just nu inte består i så mycket mer än sit ups, några enkla core övningar för ryggen, och lite muskelträning för biceps och triceps.


Från nästa vecka kommer jag öka på träningsdosen ytterligare, och försöka springa lite längre sträckor. Jag ska även få hämtat hem min cykel, vilket innebär ett bonusträningspass, då det är 2-2½ mil att cykla ifrån exet och hem till mig ;) Ska passa på att låna hans utrustning för att lufta alla däck på både cyklar och kärra innan jag sticker också.


Styrketräningen kommer också ökas på lite, framförallt träningen för armar, axlar och nacke. De har alltid varit mina svaga punkter, och eftersom jag ska göra Vansbrosimningen (som förvisso är bara én kilometer - men det är en kilometer simning uppströms tillsammans med en massa andra människor, vilket gör det något jobbigare än att simma 1000 meter i en inomhuspool) nästa år, så behöver jag råda bot på det problemet. And there is no time like the present :-) I år är det dock Lidingö tjejlopp som står på schemat, vilket förstås innebär fokus på löpträning. Får ny mp3-spelare och lurar som inte bara trillar ur om en vecka, och jag behöver köpa nya springdojjor. I övrigt har jag den utrustning som krävs. Behövs ju inte så mycket mer än t-shirt och träningsbyxor eller shorts så här års.


När jag avklarat min mens ska jag börja med lite simträning också, med just Vansbro i åtanke, givetvis. Varför jag börjar förbereda mig så långt i förväg är inte bara för att jag har svaga axlar och så, utan även därför att det finns ytterligare två moment att träna inför - cykling och skidåkning. Skidor har jag inte åkt på åratal, så det måste jag börja med direkt det blir snö i höst. Ska åka Kortvasan nästa år, så det är bara att komma igång så fort som möjligt. Cyklingen är inte förrän nästa sommar, och den behöver jag inte träna för på samma sätt som de andra momenten. Att cykla mycket och långt, och med tung last, gör jag relativt ofta, så det momentet känns faktiskt ganska lugnt. Dessutom får jag låna en riktig tävlingscykel, så det kommer ju bli rena lyxåkandet :)


Nu börjar resultaten komma, trots att jag mjukstartat. Det märks hur kroppen reagerar. En sak är väl att vikten går neråt, det kommer ju liksom på köpet, men nu börjar konditionen öka, styrkan ökar, och kläder som passat bra ett tag börjar hänga lite löst. Kul! :-)

Av /A - 17 april 2009 10:18

Hemma från dagis och affärsrunda. Varit ut i tvättstugan-runda har det också hunnits med, men inget ledigt just nu. Kokat kaffe. Diskat en omgång av jättejävladisken i köket. Drar igång Magnus och gänget på högsta volym, fyller lägenheten med discodunk medan jag dricker kaffe och försöker hitta inspiration att göra några skoluppgifter.


Lägger ett bokmärke på Davids blogg. Klasskompis. Skriver lika underbart nära och personligt som alla de andra. Älskar att läsa deras bloggar, deras formuleringar, deras tankar om livet, universum och allting. Roas av deras funderingar kring partnerskap, barn, jobb, framtid. Alla de där sakerna jag redan gjort, även om jag ännu inte är klar. Slås av den mogenhet i de har, som om flera av dem inte är 20-25 år, utan har levt i eoner, sedan tidernas början. Ler och njuter av att titta in i deras insida en liten stund, och undrar om de kommer lyckas behålla sin egenart genom hela utbildningen, eller om den kommer nötas bort. Jag hoppas de kan behålla den. Jag hoppas jag får ha tillgång till deras insidor länge, länge. De är sådana interessanta människor, som i sin tur föder nya människor, nya karaktärer i mitt huvud. De inspirerar mig.


Huvudvärk. Drack nästan inget kaffe igår. En snabb mugg i skolan med Ida bara. Blev aldrig av att koka när jag kom hem. Så idag har jag koffeinrelaterad huvudvärk. Åtminstone hoppas jag det beror på koffeinbrist, för det innebär att det är enkelt att bota.


Nu är frågan....


Den stora existensiella frågan...


Ska jag börja plugga på én gång, eller ska jag träna först?

Ovido - Quiz & Flashcards