Alla inlägg den 11 april 2009

Av /A - 11 april 2009 23:04

Det finns stunder då jag allvarligt ifrågasätter exets IQ. Det hör faktiskt till regel och inte undantagen att lyset är tänt, men det inte är någon hemma, enligt mig. Och nu har vi fått ännu ett lysande exempel. Han hade fått för sig att köpa gympaskor åt båda barnen, samt stövlar åt sonen. Och detta är vad han har köpt åt dem:


Gympaskor åt dottern.


Gympaskor åt sonen. 


Stövlar åt sonen.


Jag hoppas den ömma fadern har haft vett att stoppa undan en rejäl slant till dentaloperationer åt barnen, för det lär de behöva. Barn i den här åldern växer snabbt, inte minst deras fötter, vilket innebär att nya, större skor vid säsongsbyten brukar innebära att barnen blir tämligen klumpiga och gärna snavar och ramlar innan de vant sig. Storebror i huset gjorde just det när han var liten, och lyckades slå sönder två framtänder - trots att han inte ens hade skor som var alldeles för stora.


Och för övrigt tycker jag det är ett oskick att köpa stövlar som är så stora att ungen måste släpa fram fötterna när han går för att inte tappa dem. Raggsockor i all ära, men inte ens jag kan sticka raggsockor som är så tjocka att de fyller ut allt det där extrautrymmet.


Nej, han vann inga pluspoäng på det här, den saken är säker, och det framstår med allt större tydlighet att han inte känner sina barn alls. Varken vad gäller deras kläd- och skostorlekar eller något annat heller, för den delen.

Av /A - 11 april 2009 22:14

Jag är fortfarande inte riktigt skrivinspirerad, så det blir ett blogginlägg bestående i huvudsak av bilder även denna gång. Vår Långfredag och Påskafton har sett ut så här:


Det var två små påskkärringar jag fick hem på Långfredag förmiddag...



Framåt lunch kom Michis och hälsade på, och efter att ha satt i oss en ordentlig omelettlunch, så målade hon och de små påskägg. Jag servade med rent vatten i glasen, pinnar till torkning och diverse annat, samtidigt som jag bakade en chokladkaka.


Så här blev några av äggen:

Michis målade bland annat ett ansikte...


...och en påskkyckling.


Denna fantastiska rosa skapelse målade dottern...


...samt ett dalmatinerägg (sorry about the lack of focus, people).


Sonen råkade tappa ett av sina ägg i golvet, men trots krackeleringar, så höll det. Och med målarfärg på, så blev det rätt fina effekter med sprickorna.


Ytterligare en av sonens kreationer.

Den observante kanske ser att alla äggen ser väldigt blanka ut, och det beror på att jag lackar dem, för att de ska hålla bättre :-) 



Senare på eftermiddagen åkte vi hem till Michis och Johan för att grilla och bara må gott. Och lustigt nog förnekar sig inte våra gener - per automatik hamnade pojkarna vid grillen...


...och flickorna i köket.


Mat. Grillad fläskkarré, klyftpotatis, sallad, grillade majskolvar, bearnaisesås, tzatsiki - gott!


Efter maten blev det film. Bernard och Bianca. Barnen var trötta och nöjda efter en lång dag, och kurade ihop sig med chips i soffan, medan vi vuxna varvade ner med kaffe. Och apropo Bernard och Bianca - är det någon mer än jag som tycker Evinrude och Leif Loket Olsson är lika som bär?


Evinrude.


Leif Loket Olsson.


Så. Det var gårdagen, det. Vår Påskafton har sett ut så här:


Barnen dansar i soffan, iförda sina påskpresenter. I sista stund beslöt jag att kasta om så att sonen skulle få setet i blått och vitt, och dottern i orange och vitt. Hennes väst blev som väntat inte klar, men den är på stickorna, och det gjorde inget att hon får vänta ett par dagar extra på den. Presenterna var för övrigt mycket uppskattade.


När lacken hade torkat på alla ägg, så fick jag roa mig en halv evighet med att tillverka upphängning åt dem och få på plats dem i vårt gigantiska påskris. Påskriset var för övrigt fullt i små gröna blad idag, vilket inte syns särskilt väl på kortet.


Barnen inspekterar påskriset.


Efter en stadig lunch gick vi ut i solen. Och skenet bedrar, kan jag meddela - det är långt varmare än man skulle kunna tro när man tittar på det här kortet. Vi fick klä av oss allt mer, och folk ute satt mestadels i t-shirts idag.


Vi hade tagit med oss korgen samt dragit på oss stövlar, eftersom vi inte bara var ute på promenad i det fina vädret. Nej, vi skulle samla kottar, stenar, pinnar och annat vi kan använda för att pyssla med under nästa vinter. Vi hittade en hel del, som nu står ute på balkongen och ska sorteras i morgon.


En liten glänta vi passerar på väg till dagis, där vi hittade massor av kottar.


Den här synen kan man ju inte bli annat än glad av - vilken underbar färg! :-)


Nu ska ni få dagens pysseltips. Det är inte alla leksaker som behöver kosta skjortan...

Ett par mjölktetror, en plastkasse, fyra grillpinnar och lite kludd - vad kan nu detta bli? 


Jo:

Kartongbåtar! Barnen älskade dem, och de tog mig ca 5 minuter att göra.


Leken är i full gång. Barnen badade och lekte med sina båtar tills badvattnet var så kallt att det närapå flöt isbitar i det...


Efter badet blev det påskmiddag. Men medan barnen badade, passade jag på att baka holländska påskgubbar, ett recept jag haft i åratal, men aldrig tagit mig för att prova. Men nu tyckte jag det var dags, och tänkte att barnen nog skulle tycka det var ett kul och annorlunda sätt att få sina ägg serverade:

Snygga blev de nu inte (kanske skulle kalla dem Fula Gubbar istället? ;-)), men barnen tyckte de var roliga. Man kokar alltså äggen i ca 4 minuter innan, sen gör man gubbarna, lägger ett ägg på magen på dem, låter det jäsa 10-15 minuter, och sedan in i ugnen i ca 12 minuter. Kul grej.


Efter maten fick barnen leta efter sina påskägg, och vi kröp upp i soffan och tittade på Bolibompa innan vi borstade tänderna och sa god natt. Sen kröp vi upp i soffan en sväng igen och tittade lite på film, och där somnade vi, alla tre. Sen vaknade först jag, sen minstingen som var törstig, och därefter dottern av att sonen väsnades. Nu är jag vaken (uppenbarligen, eftersom jag bloggar), minstingen har somnat om på soffan, och dottern ligger i sin säng och tittar på Janne Långben.


Påskäggsplundring.


Jag har förberett lite pyssel inför morgondagen också. Hittade en kasse med toarullar jag har sparat, 15 stycken tror jag det var. Letade rätt på lite gamla, urvuxna och slitna kläder sen dottern var liten också, och tänkte klippa till lappar i lagom storlek för att täcka en rulle, så kan vi klä dem i morgon. Vad det ska bli? En tusenfoting, så klart! Måste bara hitta något vettigt att ha till huvud. Sen tog jag även fram lite vitt och gult bomullstyg, som jag ska klippa till i lämpliga bitar. De tänkte jag barnen kunde få rita och måla på med textilfärg (har både textilpennor och textilmålarfärg), så kan vi göra dukar, servetter eller små tavlor av dem sen. Eller kanske spara dem och göra lapptäcke av sen? Vore lite kul att låta barnen göra en lapp eller två varje år, spara dem och sedan göra ett stort lapptäcke åt dem tills den dagen de flyttar hemifrån eller gifter sig eller så.


Ja, det var väl vad jag hade att rapportera idag...Hoppas ni har en riktigt trevlig påsk, allihop! :-)

Ovido - Quiz & Flashcards