Direktlänk till inlägg 17 april 2009

Ny kategori i bloggen.

Av /A - 17 april 2009 13:00

En ny kategori har tillkommit i bloggen - Träning. Det börjar kännas som att det är läge att kategorisera lite mer, eftersom jag skriver om så vitt skilda saker ibland. Så nu har alltså träningen fått en egen kategori :)


Det går framåt. Jag ökar sakta men säkert på, och intervallträningen övergår allt mer i att springa än att gå. Hälsenan håller än så länge, även om jag vissa dagar har mer ont än andra. Men den går åtminstone inte av.

Utöver lättare intervallträning, så kör jag även ett enklare styrkeprogram, som just nu inte består i så mycket mer än sit ups, några enkla core övningar för ryggen, och lite muskelträning för biceps och triceps.


Från nästa vecka kommer jag öka på träningsdosen ytterligare, och försöka springa lite längre sträckor. Jag ska även få hämtat hem min cykel, vilket innebär ett bonusträningspass, då det är 2-2½ mil att cykla ifrån exet och hem till mig ;) Ska passa på att låna hans utrustning för att lufta alla däck på både cyklar och kärra innan jag sticker också.


Styrketräningen kommer också ökas på lite, framförallt träningen för armar, axlar och nacke. De har alltid varit mina svaga punkter, och eftersom jag ska göra Vansbrosimningen (som förvisso är bara én kilometer - men det är en kilometer simning uppströms tillsammans med en massa andra människor, vilket gör det något jobbigare än att simma 1000 meter i en inomhuspool) nästa år, så behöver jag råda bot på det problemet. And there is no time like the present :-) I år är det dock Lidingö tjejlopp som står på schemat, vilket förstås innebär fokus på löpträning. Får ny mp3-spelare och lurar som inte bara trillar ur om en vecka, och jag behöver köpa nya springdojjor. I övrigt har jag den utrustning som krävs. Behövs ju inte så mycket mer än t-shirt och träningsbyxor eller shorts så här års.


När jag avklarat min mens ska jag börja med lite simträning också, med just Vansbro i åtanke, givetvis. Varför jag börjar förbereda mig så långt i förväg är inte bara för att jag har svaga axlar och så, utan även därför att det finns ytterligare två moment att träna inför - cykling och skidåkning. Skidor har jag inte åkt på åratal, så det måste jag börja med direkt det blir snö i höst. Ska åka Kortvasan nästa år, så det är bara att komma igång så fort som möjligt. Cyklingen är inte förrän nästa sommar, och den behöver jag inte träna för på samma sätt som de andra momenten. Att cykla mycket och långt, och med tung last, gör jag relativt ofta, så det momentet känns faktiskt ganska lugnt. Dessutom får jag låna en riktig tävlingscykel, så det kommer ju bli rena lyxåkandet :)


Nu börjar resultaten komma, trots att jag mjukstartat. Det märks hur kroppen reagerar. En sak är väl att vikten går neråt, det kommer ju liksom på köpet, men nu börjar konditionen öka, styrkan ökar, och kläder som passat bra ett tag börjar hänga lite löst. Kul! :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards