Direktlänk till inlägg 16 april 2009

Utan ett ord.

Av /A - 16 april 2009 19:17

Jag fick ett bokpaket idag. Råkade beställa en bok strax innan påsk, och idag kom den. Jodå, du läste rätt. Jag råkade faktiskt beställa den. Det är nämligen så att jag är medlem i flera av de "bokklubbar" som Adlibris har, vilket i praktiken bara innebär att de skickar ut ett mail och berättar om intressanta böcker man kan få köpa till bra priser. Utan ett ord är en sån bok. Det kom ett mail som presenterade boken, med en länk där man kunde läsa mer och även köpa den. Eller åtminstone var det så jag uppfattade det. Så jag klickade på länken för att läsa mer om den, men det visade sig att jag med det enkla klicket beställde den.


Jag hade givetvis kunnat mailat dem och avbeställa boken, men jag tänkte att vad sjutton...jag ville ju läsa den. Så beställningen fick ligga kvar. Och sen blev det påsk och allt sånt, och jag hade helt glömt bort den, tills den dök upp idag. Började bläddra i den på eftermiddagen, läste några kapitel, och fick sedan lägga mig och sova en stund bredvid min redan sovande son. Dottern har varit hos sin pappa i Stockholm sedan igår, så det var bara vi två hemma. Slagen efter de myckna promenaderna även idag (Dagis -> Universitetet -> hem), där jag från skolan och hem även hade en vilt stretande Emma i koppel (jag svär, den hunden nosar och luktar på saker som om hon plötsligt fått ett luktsinne och måste upptäcka hela världen på nytt NU och inte en sekund senare. Satan, vad hon drar!). Och nu är min mens äntligen ifärd med att dra igång, så jag har varit lite matt idag. Och trött. Blev alldeles för sent även igår, med tanke på hur tidigt jag skulle upp idag. Hur som helst, somnade gjorde jag, och det med besked.


Vaknade till efter nästan 1½ timme, när Michaela kom för att plocka upp Emma. Mosig, trött, torr i munnen satte jag mig upp i soffan och pratade lite om hennes nya jobb och den hierarki och prestige som råder där, innan hon tog Emma med sig och åkte hem. Minstingen sov fortfarande sött, och hade inga planer på att vakna, så jag satte mig att läsa igen. Ignorerade behovet av städning, diskande, tvätt, studier...bara läste. Det händer inte ofta numera att jag kostar på mig det. Men nu ska jag ta itu med lite disk här, tror jag, och lite annat smått och gott, innan jag fortsätter läsa.


Har fått hem dottern nu också, så allt som allt mår jag lite bättre nu. Jag gör alltid det när jag har fått exet ut genom dörrarna igen. Jag måste helt enkelt ordna så att han inte kommer hem till mig vid de här bytena, för jag blir fysiskt illamående av att ha honom här. Allt gammalt skit, allt han låtit mig genomgå, all förnedring har börjat välla fram allt mer, som om det gått hål på en varböld. Jag äcklas av hans närvaro och alla fysiska minnen jag har av honom. Jag känner mig fysiskt kränkt av hans närvaro i mitt hem. Han har inget här att göra. Jag vill inte ha honom här, inte släppa in honom innanför min dörr. Så jag skyndar alltid ut i hallen när han kommer, för att hindra honom från att komma längre in än så. Och alltid när han har gått, så känner jag ett akut behov av att städa min hall. Åtminstone dammsuga. Äcklad, och med den ena rysningen efter den andra, städar jag bort honom igen.


Jag måste diska lite, det ser ut som ett bombnedslag i köket just nu. Sen blir det nog en lugn kväll för min del. Inga stordåd. Lite mera blogg kanske, eller bara lite läsning. Lugnt och skönt. Jag ska bara städa hallen först.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards