Alla inlägg den 27 juni 2010

Av /A - 27 juni 2010 22:59

Delar av vår dag i bilder:


 

Dotterns fina sommarfrisyr.


 

Vi fick oväntat besök. Tittar ni nerår vänster hörn, så ser ni en väldigt suddig nyckelpiga, som hade hittat inte bara upp till översta våningen, utan dessutom in genom den lilla glipan i vädringsfönstret. Sen hade den flugit bort till en av de nysådda krukorna, och lyckats vira in sig i plastfolien jag täckt dem med. Jag hade ett fasligt sjå att få loss den utan att göra illa den, och den var alldeles spattig när jag väl lyckades, och sprang runt på fönstret alldeles speedad. Därav den dåliga bilden.


Efter att ha varit ute och mekat cyklar (och cyklat lite) en stund, så beslöt vi att piroger skulle sitta fint idag. Således blev det bakat köttfärspiroger, som vi har mumsat på hela dagen.


 

Picknik ute i solen, med nygjorda piroger, chokladmuffins och saft.


 

Dottern poserar med sin pirog.


Lek i det gröna.


Det händer faktiskt att de håller sams. Inte ofta, men det händer.


Det finns mycket ytor att springa på här.


Mera lek.


Själv varvade jag lite studier med att sola lite, och jag hade den här utsikten att njuta av. För övrigt blev jag galet solbränd på ryggen, där jag hade glömt smörja in mig...


Sen gick vi in och pysslade ett tag. Barnen gjorde bland annat strumpdockor.


 

Dotterns strumpdocka.


 

Lillebrors strumpdocka.


 

Och jag har stickat lite på julklappsvantarna.


Nu är det dock sängdags. Imorgon ska vi upp tidigt. Jag har seminarium, och barnen ska till andra sidan stan innan jag börjar - de ska få vara hos M och lilla Astrid medan jag är på UU. Lär bli en jobbig dag med alla bussresor - inte minst med tanke på att jag hörde att det kunde bli uppåt 30 grader varmt...Ingen höjdare att åka så mycket buss som vi ska imorgon då. Men det får gå. Det är näst sista seminariet i den här kursen, vilket känns riktigt skönt. Snart får jag med sommarlov på riktigt!   

Av /A - 27 juni 2010 09:43

Soligt och varmt idag, och alldeles strax ska jag gå ut med barnen så att de får cykla lite. Fast först måste jag meka lite med lillebrors cykel. Hans stödhjul måste höjas lite, och sadeln sänkas en smula (dottern hade den cykeln förra året, så sadeln är inställd efter hennes längd).


Vi tar det nog lite försiktigt med vistelsen i solen idag dock, för UV-indexet är rätt så högt. Barnen är väl iofs de som tål det bäst, de har mindre känslig hud än mig, som är rödlätt i huvudet av födsel (kopparfärgad, vill säga) och därmed har den ljusa hy som rödhåriga ofta har. Fast håret färgar jag ju, och sedan en längre tid tillbaka är jag svarthårig. Det är inte heller någon höjdare när solen ligger på. Svart, tjockt, långt hår. Varmt blir det, det kan jag försäkra. Jag har således fixat en riktigt tjusig (nåja) frisyr som jag gömt under en vit bandana. Vad gör man inte för att hindra sina stackars hjärnceller från att koka   


Nåväl, i övrigt är det inga stora saker planerade för dagen. Om jag inte är alldeles knäckt av att hjälpa barnen när de ska cykla, så blir det väl bakat lite köttfärspiroger till lunch. Kanske kan vi rent av göra en liten picknik av det hela, om vi kan hitta lite skugga och lite fläktande vindar. Fast som sagt, man får ju ha det där med UV-index i åtanke också. Det upphör ju inte att gälla bara för att man sitter i skuggan.


Hur som helst, jag hoppas alla där ute har en riktigt ljuvlig söndag   

Ovido - Quiz & Flashcards