Alla inlägg den 25 juni 2010

Av /A - 25 juni 2010 13:35

Så var det midsommarafton. Området jag bor på, ett område där det bor bara studenter, har varit tyst hela dagen så här långt. Öde. De allra flesta har åkt iväg på olika aktiviteter, och jag är praktiskt taget ensam här. Vilket inte innebär att det på något sätt är synd om mig.


Nej, jag är barnledig, och kunde således sova ända till kl 9 och vakna utvilad. Inga barn som väckte mig, inga grannar som väsnades och väckte mig. Bara solsken och tystnad. Det gjorde riktigt, riktigt gott. Att förkylningen dessutom äntligen tycks vara på väg att ge med sig gjorde också sitt.

Hittills har jag ägnat dagen åt diverse göromål i hemmet. Disk, plocka undan tvätt, lite allmän uppröjning, och tvätt av alla kuddar som huserar i vardagsrummet. Inga problem att få tag på en ledig tvättmaskin idag, inte   Handlat lite har jag också gjort - man får passa på nu när man är barnledig och inte behöver ta med de ständigt stridande små gulliganerna på affären. Fast det är klart, i demonstrativt syfte är det ju bra. Här om dagen stod jag i kassakö och lillebror tjatade om att få än det ena, än det andra, när en kvinna bakom mig i kön utbrister "Gud, så skönt att se att det inte är bara mina som gör sådär!"   


Annars har jag läst ut Under det rosa täcket idag. En bok jag verkligen rekommenderar. Inte för att den presenterar några egentliga feministiska sanningar eller lösningar, utan därför att den nog för många kvinnor kan väcka nya tankar och ifrågasättanden kring sin egen tillvaro och roll som kvinna.

Jag ska inte gå närmare in på den frågan, för det skulle bara bli mina personliga åsikter och ifrågasättanden, vilka inte är relevanta för någon annan än mig. Var och en måste göra upp sin egen åsikt, och Under det rosa täcket är en bra utgångspunkt.


I min bokhylla tronar just nu 12 olästa böcker, och en 13:e ligger och väntar på mig på biblioteket. Jag hoppas verkligen jag hinner läsa alla i sommar. Om inte får jag väl låna om dem bara. Nästa på läslistan är iaf Simone De Beauvoirs Det andra könet. Jag längtar.

En annan sak jag längtar efter är att mina frön ska gro. Förra sommaren blev det ju inget alls odlat, men igår råkade jag gå förbi en sån där ställning med fröer ute på Coop, och jag passade på att botanisera lite. Med hem följde det prästkrage, luktärter, Morning Glory, gräslök och solrosor. Jag planterade prästkrage, luktärter och gräslök igår kväll, och ikväll ska Morning Glory få komma i jorden (de ska blötläggas ett dygn innan man planterar dem). Och imorgon är det barnens tur att få plantera lite - solrosorna är till dem.


Jag hade gärna planterat mera, men eftersom min balkong är i storlek med ett frimärke, så får jag begränsa mig en del.

Jag passade även på att plantera om de två krukväxter jag har, och ser med spänning fram emot vilka resultat det kan ge. Det är hela två år sedan de senast fick ny jord, och en omplantering brukar alltid innebära väldigt positiva resultat. Framförallt är jag spänd på hur min palm, vad det nu kan vara för sort (jag glömmer jämt ta reda på det), kommer reagera på det hela. Den var nämligen i praktiken bara en pinne med några blad längst upp när jag flyttade till Uppsala för 1½ år sedan, varpå den omedelbart efter flytten började växa explosionsartat utan att jag hade gjort något som helst för att påverka det.


 

Nyss omplanterad palm, som precis fått en välbehövlig dusch. Innan flytten var den bara hälften så hög och hade inga sidoskott alls. Vad månne hända nu när den fått ny, näringsrik jord?


Den andra krukväxten, här nyduschad. Den har varit riktigt ledsen de senaste par månaderna, och är som synes en rätt hängig sak för tillfället. Låt oss hoppas att den piggnar till ordentligt nu.


Jag har valt att avstå från alla midsommarfiranden för egen del, till fördel för studier och research. Jag ville passa på nu när jag är barnledig och kan arbeta ostört - och förhoppningsvis innebär det också att det blir mindre arbete att göra nästa vecka, när barnen är hemma, så att vi istället kan ägna oss åt att umgås och må gott. Jag tror inte heller jag kommer kunna göra några stordåd nästa vecka, med tanke på att det ska bli runt 30 grader varmt flera dagar i rad, och min lägenhet blir som en glödhet ugn redan när termometern kryper strax över 20 grader utomhus.


Dock innebär inte frånvaron av socialt umgänge att jag helt ignorerar midsommar. Det kommer bli både sill och potatis och jordgubbar med grädde här idag. Men innan dess ska jag städa lite till, innan jag tar min tillflykt till ett svalt bad och en nyläsning av Ibsens Et Dukkehjem, som utgör grunden för mitt projektarbete i Språk och kön-kursen. Jag lär nog pilla på den under återstoden av dagen. Men ikväll vid 22-tiden ämnar jag lägga den åt sidan och istället titta på Ett päron till farsa firar jul på 6:an. Dottern och jag konstaterade nämligen igår att det då var exakt ett halvår kvar till julafton, och jag kom på mig själv med att jag iår inte gjort en enda förberedelse inför den kommande julen än. Det är faktiskt ovanligt för att vara mig. Men så ska jag å andra sidan vara barnledig på julen iår, så det lär bli en lugn jul. Jag kommer nog ägna större delen av tiden åt att färdigställa min C-uppsats, skulle jag tro (om det nu är som jag misstänker, att den ska vara inne i januari).


Nog om detta. Här ska torkas lite golv, innan jag på allvar tar itu med Ibsen.

Ha en riktigt trevlig midsommar, people!   

Ovido - Quiz & Flashcards