Direktlänk till inlägg 3 juni 2010

Hata är ett starkt ord

Av /A - 3 juni 2010 09:47

...men jag HATAR verkligen att ha mens. Det är det mest überdjävliga påhitt någonsin. Måste ha varit en karl som ligger bakom den idén. Det kan omöjligt vara en kvinna. En kvinna skulle aldrig komma på idén att plåga hela kvinnligheten på det här sättet månad efter månad, år efter år. Somliga av oss så till den milda grad att vi blir direkt handikappade till följd av fanstyget.


Det är en sak att det gör ont. Och att det håller på i 7-8-9 dagar varenda månad. Men när man blöder så mycket att man är tvungen att använda ungens blöjor de första 4-5 dagarna, då är det fanimig inte roligt. Där kan du snacka blodförluster, gosse. Jag vill ju se den karl som skulle stå ut med det här 1/3 av sin livstid - bara för att man ska kunna klämma fram några ungar. Och jag har ändå fått fem ungar, vilket får anses vara en skaplig insats på barnafödandeområdet. Jag har gjort mitt. Ändå ska jag behöva ha det så här i närmare 15 år till. För inte att tala om de 11 åren innan jag fick mitt första barn. Och alla år däremellan när jag inte varit gravid.


Och vilka alternativ har jag? Hormoner av alla de slag. P-piller som ändå ger en konstgjord mens én gång i månaden, om än något lindrigare än vanligt. Eller p-stavar, hormonspiraler och fan och hans moster, vilka inte alls fungerar som de ska på mig. Hormonspiralen, som ska vara bäst av alla och dessutom lika säker som sterilisering...för det första blödde jag konstant i 5½ månad - och då pratar vi inga småstänk inte. Jag blödde som en stucken gris. Sen tog det stopp. I två veckor. Och då blev jag gravid trots spiralhelvetet, och fick missfall. Det var väl inte riktigt den effekten jag hade hoppats på, så att säga.


Fast det är klart - jag kan ju göra en radikal hysterektomi och operera bort hela rasket, och på så vis slippa eländet. Fast vänta nu...då måste man äta östrogen resten av livet. Hormoner lik förbannat alltså. Great.


Hormoner lockar inte heller av andra skäl. Jag är 37. Jag har ätit rätt mycket hormoner redan, och jag tror inte det är bra att göra det. Betänk vad forskningen egentligen har visat hittills: Hormoner ger biverkningar, de kan ge blodproppar och en massa annat sånt najsigt som man inte gärna vill ha, OCH...forskningen är fortfarande ny på det här området. Det är vi som är försöksgruppen vad gäller långtidsverkningar. Vi som fick p-piller under 70- och 80-talet, och som alltså var först ut med regelbunden användning av hormoner för att styra upp det här. Det finns ingen som vet hur det påverkar oss på lång sikt, därför att det inte finns någon patientgrupp att undersöka än. För allt vi vet kan vi få en massepidemi av hormonrelaterade cancerfall om 10 eller 20 år. För DET vet vi redan - hormoner kan orsaka cancer.


Spännande.


Tig och lid, kvinna, om du inte vill proppa dig full i hormoner.


Yeay.

 
 
Morgana

Morgana

3 juni 2010 15:15

Jag lider med dig, vännen!
Och vet att jag är lyckligt lottad som inte har så stora besvär som du har.

Kram på dig och hoppas att du rider ut den här omgången så gott det går.

/Morgana

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

/A

3 juni 2010 16:42

@Morgana: Tack, vännen. Vissa gånger känns det jobbigare än annars, helt klart. Och när man har en intensiv studievecka i ryggen, med feber och infektioner som bonus, så blir det extra jobbigt att toppa det med dundermens...så jag är lite pipig och gnällig och tycker saker och ting är lite allmänt pestiga idag. Men det är ju bra på sitt vis. Då får jag det ur systemet :-)

Kram!

 
Fighter

Fighter

4 juni 2010 22:29

Å sen kommer klimakterieskit...

http://fighterfighter1.blogspot.com

 
Ingen bild

/A

4 juni 2010 22:36

@Fighter: True indeed. Det är då man ska bli granne med någon riktigt avskyvärd, så kan man sitta i soptunnan och spotta och kasta sten när de går förbi. För det kan då inte vara rimligt att vi ska genomgå all den här skiten och inte få låta någon annan få umgälla ibland? Karma, säger jag bara.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards