Alla inlägg den 18 mars 2010

Av /A - 18 mars 2010 22:03

Det är fullt ös den här veckan. Men kul! Idag har jag varit mässguide (aka Tourguide Barbie) på UU, och guidat och svarat på frågor och grejat och haft mig. Trevligt   

Norskaseminariet var också bättre idag. Vi läste dikter av Inger Hagerupsen, och alla fick prova på att läsa på norska, så det blev en del skratt över ord och uttryck som var obekanta. Kul dessutom att irländska Ian är så otroligt duktig på språk! Han har bott i Sverige i typ ett år, tror jag, och även om han pratar svenska med brytning, så har han inga som helst svårigheter att göra sig förstådd. Inte heller norskan har han nämnvärda problem med, han fixar det allra mesta med hyfsat uttal.


Dagen gick med andra ord fort. Vi åkte hemifrån vid 8 i morse, lillebror och jag, och vid 15-tiden var jag tillbaka på dagis för att hämta honom. Sen åkte vi hem och tog det lugnt en stund, innan det blev lite mat och studier inför morgondagens seminarium. För det blir litteraturseminarium - jag har fått okej på att skriva hemtenta i Klassisk Retorik! Yeay!

Vid 19:30 var jag klar med pluggandet inför morgondagen, och kände mig inte så lite förvånad över hur mycket jag hunnit med idag, och den här känslan av att ha hur mycket tid som helst plötsligt. Och det trots att jag har så mycket att göra just nu. Märkligt. Men bra! Då slipper man ju känna sig stressad.


Efter att ha nattat sonen, så har jag gjort klart stommen på min papier maché-tiger. Bilder kommer så småningom, jag är helt enkelt för lat just nu. Den står iaf på tork nu, och imorgon tänkte jag köpa grundfärg, ögon och garn till pälsen. Ja, egentligen ska de bara målas, men vad fasen...klart en tiger ska ha päls! Grundmåla skulle jag ju rent teoretiskt kunna skippa då förstås, men jag tänkte göra det ändå, så att jag kan rita upp lite linjer för de olika färgerna sen. Jag hoppas kunna måla imorgon, samt klippa trådbitarna som ska limmas på. Med lite flyt hinner jag göra klart den på lördag, och kan påbörja nästa moment, som är en faktabok om tigrar. Jag ska både rita och måla bilder på tigrar till den, vilket lär bli en spännande utmaning...


Ja, det är fullt ös just nu, som sagt. Jag ska också hinna repetera till litteraturtentan som går fredag nästa vecka, så det får väl bli lite sånt också i helgen. Och nästa helg lär jag verkligen ha fullt upp, för först är det alltså tenta i litteratur på fredag, och fredag - söndag ska jag skriva tentan i Klassisk Retorik. Samtidigt som jag har båda de små barnen hemma. Kan bli intressant. Risk finnes att jag får muta med mycket godis och hyrfilm den helgen   


För övrigt har även dottern fått vattkoppor nu, fick jag höra av hennes far imorse. Hon hade tydligen hela ansiktet fullt, stackarn. Hoppas hon inte kommer klia alltför mycket nu då. Men skönt att också hon har fått det nu, för fy sjutton för att få det som vuxen! Det var ingen höjdare.


Näe, nu ska jag nog pallra mig in i säng. Är onekligen rätt trött även ikväll. Och imorgon blir det sovmorgon! Eller ja, det blir åtminstone en lugnare morgon än vi hade igår och idag, för imorgon behöver vi inte åka iväg förrän vid 9-tiden   

Ovido - Quiz & Flashcards