Alla inlägg den 3 mars 2010

Av /A - 3 mars 2010 20:29

Jag har blivit förkyld, och känner mig ovanligt slagen, trots att jag inte är speciellt snorig och täppt annat än på morgonen. Däremot dyker det nu och då upp en enerverande huvudvärk, jag är galet trött hela tiden, och det värker lite varstans i kroppen. Och efter att ha haft en sådan dag som jag haft idag, så har jag beslutat att ta ledigt nu ikväll, och inte göra något annat än att umgås med barnen och handarbeta.


Dagen började med en resa tvärs över stan för att lämna barnen till M, som skulle vara barnvakt idag. Således reste vi hemifrån strax före ½9, och det var ändå bara nätt och jämt jag hann i tid till UU till 9:45. Och då gick ändå bussarna skapligt i tid på morgonen. Sen var det seminarium, följt av en enklare lunch med några av tjejerna i basgruppen, och till sist en fotografering för jämlikhetskommittén (så snart kommer min nuna finnas på UU's hemsida - yikes!). Sen skulle jag bege mig ner på stan för att ta bussen ut till M och hämta barnen.


Väl nere på stan, så dök aldrig den buss jag hade tänkt åka upp. Jag väntade och väntade, men icke. Till sist fick jag ta en annan buss som går åt samma håll, men som tar en halv evighet att åka. Jag kastade mig på den bussen precis innan den skulle åka, bara för att upptäcka att den buss jag hade tänkt åka med rullade in precis lagomt till att jag skulle sätta mig, och den buss jag klivit på rullade iväg. Men, men, tänkte jag, huvudsaken var ju att jag tog mig dit över huvud taget. Fast resan tog den här gången ännu längre tid än vanligt, eftersom det blev möte med en annan buss, där det var mycket andra bilar parkerade på ena sidan och höga snövallar på andra sidan. Det tog närmare 10 minuter att passera varandra eftersom det var så trångt, och båda fick fälla in speglarna för att komma förbi varann. Trångt som ett mödoms...ja, ni vet vad (pardon my french).


Väl hemma hos M blev det en snabb fika, barnen - som hade varit jättesnälla hela förmiddagen - fick fullständigt frispel och röjde järnet den dryga timmen jag var kvar där. Sen skulle vi hem. Och givetvis toksomnar lillebror i stort sett på én gång vi klev på första bussen. Illa, illa. Jag hade ryggsäcken, som vanligt, och som vanligt vägde den nog närmare 20 kilon (det är inte så rent lite böcker vi får kånka runt på, och det är inte för ingenting som axelremmarna går sönder på alla väskor...). Lägg till det att man själv är vinterklädd i tjock jacka, har en vinterklädd 4-åring i famnen som också väger runt 20 kg, och som toksover och är helt ledlös. Och på det har man en sprattlig 6-åring man ska försöka hålla koll på.


Jag tog mig av bussen. Nätt och jämt. 40 kg extra vikt och tjocka vinterkläder och en ledlös 4-åring är inte det lättaste att ta sig fram med. Och givetvis kom aldrig våran buss. Den går annars var 10:e minut, men idag fick jag vänta 20-30 minuter innan den dök upp, hela tiden med grabben i famnen. Jag trodde banne mig mina armar skulle trilla av...Och så försöka ta sig av och på bussar med en jätteryggsäck i bak och en sovande unge i fram, och en unge vid handen...det borde banne mig vara en olympisk gren. Men jag lyckades (under över alla under!). Nära döden staplade jag från bussen, in på området och bort till vår port. Sen bor jag ju förstås på 3:e våningen. Högst upp. Ingen hiss, bara trappor. Yeay...Innan jag tog mig upp, så såg jag gubben med lien, jag svär. Så. Alltså. Med min bristande dagsform, och efter den persen, så blev det faktiskt ledigt ikväll. Jag har motionerat både hjärna och muskler så det räcker idag (vem fan behöver gymkort liksom?).


Så mycket mer har jag inte att berätta just nu, men ni ska få se några kort från igår och idag iaf.


Klippdockorna jag gjorde på barnen till deras julstrumpor leker de fortfarande med - jättekul, med tanke på att det ju är både en billig och enkel present, det visar ju att barn inte alltid måste få dyra saker med batterier för att de ska kunna ha roligt. Det här kortet är från igår morse, då de kastade sig över dockorna och började tillverka kläder åt dem innan direkt när frukosten var avverkad.


Barns fantasi är underbar. Här leker de att de är på utflykt mitt i natten, och ligger och tittar på stjärnorna. Lillebror pekar ut stjärnbilder här :-)


Sen bakade vi pizzabullar också. Här har vi precis haft på fyllningen: Barillas tomatsås med basilika, rökt skinka, riven ost och färsk basilika.


Här är första laddningen precis klar. Vi penslade dem med ägg och hade på lite flingsalt och oregano innan gräddningen, och de blev jättegoda.


Bild från idag. Dottern ritar ett bröllop. Först brud och brudgum, sedan rad efter rad med bröllopsgäster, där hon noggrant ritar ansikte och överkropp på varje enskild gäst, samt någon hundvalp som också fick vara med på bröllopet. Kan ni gissa hur många gäster det blev? Håll i er: 60 stycken! Var och en noggrant ritad med olika ansikten och olika frisyrer!


Och jag har virkat klart det som är själva väskan jag håller på med, och har precis börjat virka det första axelbandet.

Ovido - Quiz & Flashcards