Alla inlägg den 17 mars 2010

Av /A - 17 mars 2010 20:58

De senaste dagarna har jag blivit allt piggare. Det är som om hela förra året bara rinner bort, sakta men säkert. Energin återvänder och plötsligt orkar jag på ett sätt jag inte gjort på länge. Och bra är det, för jag har ju en och annan surdeg att ta itu med.


Jag ska avsluta kursen i Klassisk Retorik, till exempel. Jag var sjuk när tentan gick i höstas, så det har legat en resttenta kvar där. Den har jag möjlighet att skriva nu på fredag. Nackdelen är att vi har så otroligt mycket att läsa i litteraturkursen, så tiden att repetera inför den här tentan har helt enkelt inte funnits. Så jag mailade och frågade om det fanns en möjlighet att få göra en hemtenta på den kursen istället. Jag hann på David (som alltså undervisar i Klassisk Retorik) idag innan han hade hunnit svara på mitt mail, och då sa han att för hans del är det inga konstigheter med en hemtenta, och att han skulle kolla om institutionen godkänner det. Håll tummarna...vore skönt att få göra en hemtenta istället, och slippa ännu en frånvarodag på litteraturkursen jag läser nu. Det har ju blivit tre sådana redan, eftersom jag haft schemakrockar och lillebror fick vattkoppor. Har dock fått klartecken från Katarina, som alltså undervisar i litteraturen, om att jag kan prioritera tentan istället. Så det löser sig. Och för att vara på den säkra sidan, så har jag naturligtvis repeterat hela eftermiddagen och halva kvällen inför en potentiell tenta på fredag.


Jag har också tagit tag i sommarkursen från förra året, Bild i Skolan, som jag inte heller har avslutat. Där återstår lite mer arbete, och jag har påbörjat förhandlingarna med läraren kring hur vi ska gå till väga för att lösa det hela, all den stund den exakta kursen inte ges i år. Däremot har hon en annan kurs nu under våren som är snarlik, där jag kan få kliva in om det behövs på de aktuella momenten. Frågan är bara om det funkar med mina kurser vid min institution...och att det funkar tidsmässigt ifall det är schemaläggningar samma dag men på olika tider, för lärarnas institution ligger ju en bra bit bort och det tar ett tag att åka. Men det ordnar sig väl på nåt vis. Jag har iaf slitit fram den där förbaskade tigern i papier maché igen, som jag aldrig gjorde färdig förra sommaren, och den har nu ikväll fått tassar och jag har klätt hela undersidan så att den ska bli slät istället för knagglig, som den var innan. Förhoppningsvis är den såpass torr imorgon att jag kan ta ovansidan samt forma ansiktet ordentligt, och göra öron. Det vore nice, för då är det bara dekoreringen kvar sen, så är den rackarn klar också.


Det slog mig idag att jag allt som allt kommer banka in 30 hp extra den här terminen i och med dessa kurser som släpat sen förra året, och den extrakurs i norska jag läser. Det är alltså en hel extra termin utöver litteraturstudierna. Och på toppen av det är jag ensamstående mamma. Och jag tycker inte det känns så betungande att jag inte ska klara av det, även om jag givetvis har att göra. Inte heller menar jag att fara med skryt om hur duktig jag är. Nej, vad som slår mig är vilken skillnad det kommer bli den dagen jag kommer ut i arbetslivet, och inte längre kör det här tempot. När barnen hunnit växa på sig lite mer. Snacka om lyx! Säga vad man vill, men det finns banne mig fördelar med allt. För nog är det en fördel att leva som jag gör och har gjort. Man lär sig en hel del av det. Och kontrasten sen kommer bli desto större för mig än för de flesta andra. Gissa om jag kommer att ha anledning att fira!   


Nu är det snart dags att ta kväll här. Imorgon ska vi upp tidigt och vara på dagis kl 8. Sen ska jag infinna mig på UU strax före kl 9, där jag ska vara mässguide under förmiddagen för Högskoledagarna fram till kl 12. Sen blir det raka spåret till seminarium kl 12:15, som är klart kl 14, vilket ger mig ganska lagomt med tid att hämta sonen på dagis vid 15-tiden. Det kommer alltså gå slag i slag imorgon. Eftermiddagen och kvällen lär ju användas till studier inför tentan på fredag, alternativt studier till litteraturseminariet (ifall jag får min önskade hemtenta). Och förhoppningsvis lite mera kladd med tapetklister och tidningspapper, så att tigern blir klar.


Så ser det ut just nu. Fullt ös, men pigg och glad   

Ovido - Quiz & Flashcards