Alla inlägg den 8 mars 2011

Av /A - 8 mars 2011 08:51

Det blir inte mycket bloggat just nu. Jag åker på det ena viruset efter det andra, och har spenderat den senaste 1½ veckan mer eller mindre i dimma. Förkylning, feber, magsjuka, ännu mera förkylning, ont i halsen, hög feber. Det går runt, runt. Fördelen med det hela är att tiden bara flyger förbi. Dagarna tickar på, och jag närmar mig allt mer den tidpunkt då jag får åka hem igen. Hurra!


Idag är det alltså kvinnodagen, och det är väl kanske en lämplig dag att ta avstamp inför framtiden. Eller snarare till att fundera kring hur framtiden ska se ut. Nu har jag ju bara 1½ år kvar av min studietid, sen börjar ännu ett nytt kapitel i livet. Vad det kan bringa kan jag ju bara fantisera om, något konkret finns ju inte.


Drömma om framtiden gör jag allt mer nu. Imorgon har jag varit singel i en månad, och det börjar så sakteliga sjunka in. Att det har tagit så lång tid beror inte på den avslutade relationen dock, utan på att jag för tillfället är inneboende och hela tiden har en massa människor omkring mig, vilket gör att den där känslan av att vara singel har dröjt. Men nu börjar den så sakteliga komma ändå.


Jag har börjat drömma om mitt framtida boende. Att köpa ett litet hus med trädgård någonstans strax norr om Uppsala eller så. Det är bra priser där, och jag har ju inget behov av att bo mitt i en stad. Snarare tvärt om. Jag är född och uppvuxen på landet, och har alltid trivts bäst där. Det gör inget om jag inte kan se min närmaste granne heller, för den delen.

Ett litet rött hus med vita knutar vill jag ha. Ännu en sån där dröm som hängt med sedan yngre tonåren, precis som min utbildning vid Uppsala Universitet. Jag måste ha fått någon form av Sverige-inspiration där vid den tiden *tro*. Röda hus med vita knutar är inte precis något som det kryllar av där jag kommer ifrån, om man säger så   


Ett rött hus med vita knutar, en stor trädgård med äppelträd, jordgubbsland, rabarber, grönsaksland, kryddland och ett växthus. Det vill jag ha. Och utrymme för att ha en stor väv. Och en spinnrock vill jag också ha. Och en gungstol och en kökssoffa. Det är drömmar som ska uppfyllas så småningom. Med lite flyt inom de närmsta 5 åren.


Annat som jag drömmer om är det där med skrivandet. Författandet. Det börjar bli dags att ta tag i det nu. Känner att jag har lärt mig så otroligt mycket under min utbildning som jag kommer ha nytta av när jag sätter mig och skriver igen. Idéerna finns också. Det gäller bara att trolla fram lite tid.


Jag drömmer om att vara själv. Att INTE leva tillsammans med någon igen. Ja, förutom barnen förstås. Jag mår inte bra i såna relationer. Känner att jag måste anpassa mig så mycket efter den andra, och att det går på bekostnad av saker som är oerhört viktiga för mig. Så jag vill inte. Vill vara själv med mina barn, och så småningom kanske några djur, precis som jag beskrev här för två år sedan.


Sen är det ju den där frågan som alltid tycks dyka upp så här års. Den om flera barn. Återigen har den aktualiserats. Kanske är det i sig ett tecken på att jag inte är riktigt klar? Någonstans har jag ju fortfarande en längtan efter att få göra det igen. Uppenbarligen. Vi får se hur det blir i den frågan. Jag får helt enkelt ta mig en funderare till på den saken   


Över huvud taget är mina drömmar inte särskilt svåra att uppnå. Med undantag av författarskapet då, som ju är väldigt beroende av vad andra människor tycker om det jag åstadkommer. Men resten är ju bara beroende av mig och ingen annan   

Ovido - Quiz & Flashcards