Alla inlägg den 2 mars 2011

Av /A - 2 mars 2011 20:38

Morgonen och förmiddagen spenderades på Operan i Stockholm, där dottern och jag var med på en visning bland annat. Vi fick sitta på första läktaren och titta på scenen, dekoren och allt sånt, vi var ner på scenen och vi var under scenen. Vi fick även gå in i de kungligas rum, dit de går i pauserna och ingen annan har tillträde. Där fick vi inte sitta på stolarna, för tyget som de var klädda med kostade 20 000 kr/meter, och stolarna var tagna dit av kungahuset. Men det var en maffig (men ganska liten) sal, inspirerad av Ludvig XIV's spegelsal i Versailles. Allting i guld och en massa speglar, och sen fanns det ett litet rum bredvid som kallades "Drottningens rum". Där fanns det mest bara ett bord och en massa stolar.


Här sitter vi på första läktaren, och vår guide berättar om allt vi ser där inne.


 

Den här ljuskronan, som på bilden ser ganska oansenlig ut men som i själva verket är monsterstor, hänger i taket på Operan. Vikt? Blygsamma 2 ton...(ja, på allvar, den väger som två personbilar).


Här sitter vi i bakkant av scenen, och får lära oss en massa saker vi inte hade en aning om att vi ville veta   Visste ni t.ex att Operan i Stockholm är en av de sista teatrarna i Europa som har sluttande scengolv? Tittar ni på bilden ovan, så ser ni att det inte är så fasligt många meter mellan bakkanten där vi sitter och framkanten, som syns till vänster en bit upp i bilden. Men det är faktiskt en nivåskillnad på en hel meter på det avståndet! Anledningen till att de gjorde så förr i tiden var att alla hopp i balettföresträllningarna skulle se maffigare ut. Och apropo balett - visste ni att en balettdansare som dansar en av de stora rollerna faktiskt nöter ut TVÅ PAR balettskor per föreställning? Och visste ni att de rullar ut en stor matta på scengolvet när det ska vara balett (för att de inte ska fastna i trägolvet) som de sedan tvättar med vatten med lite Coca-Cola i, för att dansarna ska få bättre fäste?


 

Man fick även prova lite kostymer   


 

Pillerburk.


 

Lillgrodan   


Nå, det var ett lyckat besök iaf, och dottern var riktigt nöjd efteråt. Sen fixade vi ett par ärenden (och blev passerade av expojkvännen på bara en halvmeters avstånd vid ett tillfälle, men han såg oss aldrig) innan vi åkte hem för att kolla hur det hade gått för lillebror, som varit till tandläkaren och fixat en trasig tand tillsammans med sin pappa under tiden vi var borta. Och han hade varit jätteduktig! *stolt* Så duktig att han fick en leksak som belöning, medan tjejerna fick varsin pysselbok för att inte de skulle bli helt utan. Men det blev nu inte dottern i vilket fall, för hon fick köpa en liten bok när hon och jag var ute och vinglade; Nellie Näckrosälvan. Själv lyxade jag till det med en ny hudkräm och Paulo Coelhos bok Veronika bestämmer sig för att dö.


Och apropo inköp - här är den nya skönheten som hädanefter ska vara min livlina både socialt och i studierna:

Min nya Compaq Presario CQ56.


Sen har jag faktiskt fått lite post också....

Inbjudan till bröllop   


Hela eftermiddagen har ägnats åt att fixa till nya datorn, så nu tänker jag ta kväller och sätta mig med handarbete en timme eller två innan det är dags att sova. Jag har ju hur mycket som helst just nu: Mina fina muddar ska göras klara, jag stickar en mohairtröja, jag virkar mormorsrutor, jag har en kortärmad kofta att montera och jag har mina mars-sockor att sticka. Det går ingen nöd på mig på den fronten   

Ovido - Quiz & Flashcards