Direktlänk till inlägg 29 maj 2009

En intensiv vecka närmar sig slutet.

Av /A - 29 maj 2009 08:04

Äntligen fredag. Det har varit en oerhört intensiv vecka, både ur studiesynpunkt, men också som mamma. Barnen har haft utflykter, det har varit gårdsstädning och fixande på dagis (som jag dock missade till stor del) och sen den vanliga logistiken med hämtning och lämning förstås. Och dessutom har minstingen blivit av med båda sina galonisar på dagis, vilket ju är lite surt. Det var väl en sak med de ofodrade byxorna, såna är inte så himla dyra, men de har även tagit hans fleecefodrade galonisar.


Själv har jag haft opponeringar, tal och diverse andra lösa trådar som skulle knytas ihop denna vecka, vilket jag också har gjort. Jag har tagit alla poäng jag skulle ta denna termin och släpar inte efter med något, vilket känns mycket bra efter förra årets slit och släp. Sen har det varit en del fikande och lunchande denna vecka, eftersom vi skiljs åt åtminstone över sommaren, och i vissa fall permanent. Två av grabbarna i min klass, tillika från min studiegrupp, försvinner i höst. Tråkigt, tråkigt.


I går var det ytterligare en intensiv dag, då tösen skulle få sin vaccin. Första försöket, för några veckor sedan, slutade ju i katastrof, så igår skulle vi försöka med Stesolid för att lugna henne innan. Sagt och gjort. Tyvärr ändrade lilla frökna sig precis när vi skulle ge Stesoliden, och det hela blev en riktig pers. Inte heller somnade hon av den, som sköterskorna trodde, hon blev bara väldigt, väldigt glad i hatten. Men inte så glad att hon tänkte ta någon spruta. Oooonej. Glöm det. Så det blev en pers, det med. Men nu är det gjort, och tösen, den lilla tokfian, tyckte efteråt att "det där var ju inte så farligt". Jojo, det ska vara min tös det, som tycker det där inte var så farligt. Hon var galen. Krontokig. Vrålade, sparkade, vred sig som en orm. Ja, hon var kort sagt rasande. Men som sagt, efteråt var allt frid och fröjd. Fast något plåster skulle hon jävlar i havet INTE ha. Där drog hon gränsen ;-)


Efter hela vaccin-debacklet var det så dags för utvärdering på UU. Två representanter från vardera årskull (totalt 4 pers alltså, eftersom utbildningen är så ny) skulle få representera sin klass och säga vad vi tycker om utbildningen så här långt, vad vi tyckte kunde göras bättre osv. Mycket bra initiativ av UU, tyckte vi. Så vi diskuterade det en timme, och jag fick även en del annan matnyttig information. Tydligen kommer hela femte terminen bestå av valbara kurser, och då har de tänkt sig att vi ska få välja på kurser som till exempel företagsekonomi eller ledarskap osv. Jah. Jag har redan läst ledarskap, och jag har varit egen företagare i många herrans år. Flera av de andra kurserna är också sådant jag redan läst eller har kompetens inom på annat sätt, så jag kan helt sonika plocka bort en hel termin från min utbildning. Nice :) Blir ju klar tidigare då. Fast jag kommer väl säkert doktorera ändå, skulle jag tro, så det tar ju ett tag innan det är färdigt i alla fall.


I går kväll började min sommarkurs, och jag var trött som en gnu när jag kom dit. Kursen verkar dock kunna bli skoj. Vi ska göra lite allt möjligt, både papier mache-skulpturer, "bok", kompendier, bilder av olika slag givetvis (den heter ju "Bild i skolan") osv. Det kanske kan tyckas lite långsökt att en retoriker läser en bildkurs, men egentligen är det inte det. Jag avser ju att ta en lärarexamen också någonstans undervägs, men om vi nu bortser från det, så finns det även en poäng i att läsa det som just retoriker. För vad är egentligen en bild? Jo, det är kommunikation. Visuell kommunikation med stillastående eller rörliga bilder, vars syfte är att berätta något för oss. Som t.ex en reklambild.  En retoriker jobbar också med kommunikation, men på ett annat plan. Vi jobbar mest med den verbala och skriftliga kommunikationen, men även med analyser av bilder - som t.ex en reklambild. Så att läsa bild som retoriker är ju egentligen att komplettera den retoriska utbildningen och bredda sig. Sånt är aldrig fel.


Hur som helst. Fredag idag. Lugnare dag för oss. Både barnen och jag är lediga, och ska ägna dagen åt att träffa Emmie och barnen, tvätta kläder (om jag kan få tag på en ledig maskin) och träning och städning. Inga studier idag. Jo, jag läser väl igenom häftet vi fick på kursen igår, men det borde inte ta mer än en halvtimme. I övrigt blir det en fika och fixa hemma-dag :) Skönt! Jag ska till och med inleda med att ta ett bad, för jag känner mig lite som något katten har släpat in ;) Men först: Kaffe!

 
 
Ingen bild

Morgana

29 maj 2009 10:26

Ja, tänk bara till exempel alla amerikanska valaffischer... bilder som knyter an till det talade budskapet och som ibland kanske förmedlar med än orden själva också.
Spännande!
Minns när jag läste bildkursen på lärarutbildningen, hur vi fick analysera reklam i tv och andra media. Jag tänker än idag på hur bilreklamer alltid görs så att bilarna åker från nedre vänster hörn och snett upp till höger hörn i bild och varför det är så... :-) Haha liiiite kommer jag ihåg från kursen i alla fall. Ångrar än idag att jag slängde den delen av Frida Kahlomålningen jag gjorde när vi skulle göra stort grupparbete tillsammans. Hade gärna velat ha de nakna brösten uppe på väggen nu hihi

 
Ingen bild

/A

29 maj 2009 11:22

Ja, det är jättekul! Jag läste en mindre bildkurs i Gävle, och det var otroligt kul, och Yvonne, min lärare, är än så länge den bästa lärare jag haft i något ämne.

Extra kul är det att göra bildanalyser nu, när jag kommer göra dem både ur bildsynpunkt, såväl som retorisk synpunkt. Snacka om att man får gå in på djupet och analysera allt från vad som är det tänkta budskapet till sekundärbudskap och layout osv. Jag kommer bli en sjuhelvetes reklamare sen ;)
Åååh, vad synd att du inte sparade den! Vi kanske skulle ta en Frida Kahlo-inspirerad träff sen ;) Hihi.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards