Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Mormorsrutor

Av /A - 28 februari 2011 13:38

Jag hade ingen tur med de norska sagoböckerna - det var inte de jag var ute efter. Men, men, då sparade jag ju en bunt pengar istället   


Morgonen gick i förkylningens och PMS'ens tecken, förmiddagen har gått i förkylningens och mensvärkens tecken. Men aldrig så illa att det inte är bra för något - iom att min mens har dragit igång med buller och bång, så försvinner ju PMS'en helt. Vackert så.


Så, vad gör man en dag som denna, när man i sanningens namn borde plugga men känner sig för risig för det? Jo, man stickar lite och sen virkar man mormorsrutor. Jag har ju beslutat att virka ett överkast till min säng i Uppsala, bestående av mormorsrutor. Och efter att ha räknat lite fram och tillbaka, så har jag kommit fram till att jag behöver 414 rutor. Och efter att ha räknat lite till, så kom jag fram till att 414 var delbart med 6, alltså blir det 6 olika sorters rutor. 69 rutor av varje färgkonstellation.


De 6 olika mormorsrutorna som mitt överkast ska bestå av.


Jag har alltså virkat 6 rutor idag, och har således "bara" 408 rutor kvar...  Jag tror vi kan slå fast på én gång att det här kommer bli ett långtidsprojekt. För inte att tala om arbetet att fästa alla trådar...414 rutor á 8 trådar per ruta som ska fästas, ger inget mindre än 3312 trådar som ska fästas - och då är monteringen av varje ruta ej medräknat. Så jag har att göra innan det där projektet är klart   

 
 
Ingen bild

eva kristoffersson

4 april 2011 16:10

Sök på joining granny squares på youtube så får du tips om att virka ihop dem istället för att sy ihop dem, spar nog lite tid.

/A

6 april 2011 08:45

Tack för tipset :) Det blev ihopvirkning, just för att det går snabbare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards