Alla inlägg den 25 juli 2010

Av /A - 25 juli 2010 21:31

Igår morse åkte syster och svåger hem, efter vad som kom att bli en ganska intensiv vecka. Så intensiv att det planerade besöket till Furuvik på fredag fick avbokas, eftersom barnen i torsdags var så slut att de knappt visste vad de hette. De behövde en vilodag, inte minst med tanke på att de blev hämtade av sin pappa fredag kväll för att åka en vecka till farmor och farfar.


Vi har solat, gått, ätit, pratat, varit på minisightseeing i Uppsala, varit till Gamla Stan i Stockholm och en massa annat. En dag åkte syster och svåger till Fyrishov och badade medan jag tog barnen med till Pelle Svanslös' hus istället. Inte för att vi inte ville bada, utan för att man måste vara én vuxen per barn på mina ungar på ett sånt ställe, vilket skulle innebära att syster och svåger skulle vara tvungna att hänga med mig och barnen på barnsidan hela tiden, eller också dela på sig för att kunna göra vuxengrejerna. Så vi delade på oss istället den dagen (dessutom bor ju vi här och kan åka dit när som helst).


Det är helt enkelt för mycket för att återge rakt av så här. Inte minst med tanke på att jag varit tvärslut både igår och idag. Dels för att vi gjort så mycket, men också för att det är ovant för alla parter att leva så tätt inpå varandra. Inte så att det varit några gnisslingar, absolut inte, men det är klart man känner av det när vi inte är vana vid det.

Hur som helst, så var det jättetrevligt att få se syster igen efter 10 år. Äntligen! Vi har haft en toppenvecka, som dessutom varit lite svalare än veckorna innan, vilket var en jäkla tur. Hade vi haft 32 grader även i veckan som gick, och brännande sol hela dagarna, så hade vi nog avlidit. Men för syster och svåger var det ju ändå skönt med temperaturer som mestadels låg mellan 24 och 28 grader. Där uppe i Nord-Norge är det så kallt att de knappt kan vara ute ens. En dag fick vi rapport från svågers föräldrar om att de hade 7,3 grader ute. I SOLVÄGGEN! Det ni.


Jag ska slänga ut några bilder alldeles strax, men först måste jag berätta vad min galna syster och svåger gjorde i fredags kväll. De bjöd på middag på restaurang. Och ingen restaurang som helst, utan på Domtrappkällaren. Och för er som är bekanta med restaurangerna i Uppsala, så vet ni att det inte precis är frågan om ett McDonalds...

Maten var guddomlig. Jag fick tonfisk till förrätt, rådjursytterfilet till huvudrätten och nån mäktig chocolate brownie-nånting-nånting till efterrätt. Men inte bara det. Syster beställde in champagne (RIKTIG champagne, inget fejkigt bubbelvatten) som aperitif, det blev vin till maten och efter maten en Irish coffee. Och då hade jag druckit en halv cider hemma innan vi åkte. Och efter restaurangen gick vi vidare till en av pubarna i stan, där hon beställde in den ena drinken efter den andra. Cosmopolitan, White Lady, Manhattan...Det är väl tur att jag är rätt tålig när det gäller alkohol   Syster blev dock rätt dragen, och pratade som en fors - hihi! Roligt var det iaf. Och lite chockerande. Dvs, själva notan för kvällen. Bara restaurangbesöket gick loss på 2500 kronor för oss tre...Vilket gör det till det dyraste restaurangbesök jag någonsin varit på. Varje gång jag tänker på det, så känner jag hur behovet av en Valium storlek hockeypuck blir allt mer påträngande. Och då är inte ens drinkarna som avslutade kvällen inräknade...


Nåväl. Bilder var det. Några spridda skurar iaf. Jag glömde ju kameran stup i kvarten.


Min syster och svåger   


 

Glad svåger. Tror jag   


 

Vi bakade chokladjordgubbstårta också, och här är syster i full gång med att snoppa jordgubbarna.


Chokladjordgubbstårta.


 

På Pelle Svanslös' hus.


 


 


 


Mys!


Dubbelmys!


Dottern blir målad av Maja Gräddnos.


 

Tadaa!


 

Man kunde klä ut sig där också. Fast lillebror vägrade både ansiktsmålning och kostymer. Men han hade kul ändå.


 

Han tyckte det var roligare att leka Tarzan   


 


Jag visade syster hur man gör både rullad och pressad sushi. Barnen föredrog dock korv med bröd.


Vi hade grillkväll hos M&J en av kvällarna, och här ser vi lilla Astrid och hennes morfar (mitt ex, pappa till min äldsta son).


Håll i er - ett foto på äldsta sonen UTAN laptopen i knät!   (det är han som spelar på gitarren).


Svågern och mitt ex utbyter djupa tankar kring...laxodling (jo, faktiskt).


 

Sen fick jag ta ett kort till på äldsta sonen utan laptop. Sällsynta saker är alltid värda att dokumentera.


På väg till Gamla Stan i Stockholm, stannade vi till i Kista och åkte högst upp i Kista Science Tower. 32 våningar och drygt 117 meter upp tog vi en bunt foton på alla höghus runt omkring som såg ut som legobitar någon strött ut.


 


Notera huset till höger en bit upp, med den designade sprickan i fasaden...


 


 


 

Vid hemkomsten från Gamla Stan-resan fick svåger bära in en mycket slagen lillebror, som sov som en stock. För andra gången den dagen. Det var då jag insåg att det inte var läge för en heldagsutflykt till Furuvik dagen därpå...


 

Tröttiskille.


Ja, som sagt, det har varit intensiva dagar. Syster och svåger åkte norröver igår morse, och jag hoppas de har hunnit komma hem nu, såhär på söndagskvällen (de skulle övernatta undervägs). Själv har jag bara tagit det lilla lugna, och laddar inför morgondagen, när jag äntligen får lite förstärkning i kassan. Och med lite tur kommer nånting vitt, mjukt och välbehövligt flytta in här imorgon förmiddag. Och nånting blått. Och lite smått och gott. Men det får ni höra mer om imorgon   

Ovido - Quiz & Flashcards