Direktlänk till inlägg 27 maj 2011

Svårt

Av /A - 27 maj 2011 16:43

Jag finner det svårt att koncentrera mig idag (också). Ju mer jag lär mig om kurder, desto mer engagerad blir jag på något sätt. Visste ni att Gabriel aldrig fick lära sig sitt modersmål i skolan när han växte upp? Det är förbjudet att undervisa i det språket, förbjudet att trycka upp böcker på hans modersmål.


Tänk om det vore så för oss? Att svenska var förbjudet att läsa i skolan, och det var förbjudet att trycka böcker på svenska. Fastän 70% av befolkningen pratar svenska. Och vi istället skulle tvingas läsa danska i skolan.


Och tänk om vi som folk inte hade några rättigheter. Inga papper. Inte kunna få subventionerad sjukvård som alla andra, därför att vi inte var registrerade någonstans. Att vi var fattiga och att bli sjuk var en katastrof, därför att du måste betala allting själv.


Och tänk att vara svensk i Sverige och ingenting värd alls. Inte ha några rättigheter över huvud taget. Inte rätten till sjukvård, inte rätten till att läsa ditt modersmål i skolan, inte kunna registrera dig någonstans, att inte kunna få ett pass. Tänk om vi hade det så. Tänk om våra barn hade det så.


Fy fasen, vad vi är lyckligt lottade egentligen. Mycket är skit i det här landet, helt klart...men fy fasen, vad vi är lyckligt lottade ändå. Och vad glad jag är att Gabriel finns här. För på universitetet i Uppsala kan han faktiskt studera sitt modersmål. Det kan stå på hans examen i framtiden att han har gjort det. Det må så vara att de förbjuder honom det i Syrien - men i Sverige kan han faktiskt studera sitt eget språk om han vill. På universitetsnivå. Det gör mig både glad och skadeglad. Glad för hans skull och skadeglad gentemot myndigheterna i Syrien som inte kan hindra honom ändå. Hah! Han har rätt till sitt språk. Så det så.

 
 
Linda

Linda

27 maj 2011 22:24

Jo, vi är lyckligt lottade här i sverige. Bra kan alltid bli bättre, men jämfört med största delen människor så lever vi otroligt bra.

http://www.mitt-ointressanta-liv.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards