Alla inlägg den 6 februari 2010

Av /A - 6 februari 2010 23:53

Lite sugen är jag allt. På de här:


 


Det är nästan ett måste att beställa dem, trots blommorna (de kunde jag ha varit utan). Men färgen, mina vänner, färgen! Och den skyhöga klacken! Sånt gillas. Jag ser för mig en helsvart outfit, enbart bruten av dessa färggranna skor, och möjligtvis en liten, lika färggrann väska. Och så är jag ju svarthårig också. Effektfullt, eller vad tror ni?


En sak gör mig lite fundersam bara...

-

-

-

-

-

-

...hur kommer det sig att jag ser mig själv som typ 20 kg lättare än jag är nu när jag ska föreställa mig det hela?


Jag måste ha blivit synsk på gamla dagar *tro*   

Av /A - 6 februari 2010 23:07

Det har varit en inget särskilt-lördag. Städning, matt-tvätt, handarbete. Såna saker.


Andra paret Fana-vantar har färdigställts.


Jag har äntligen fått tummen ur och sytt gardinerna och hängt upp dem. Tyvärr blev det en väldigt kass bild, där i synnerhet färgerna är missvisande. Men med blixt blev det ännu sämre (alldeles för skarpt ljus), så jag får prova igen när det är dagsljus. Kan iaf säga så mycket som att helhetsintrycket är överraskande positivt. Var ganska tveksam när jag fick tyget, men väl på plats ger det ett intryck i rummet som bäst beskrivs som "delikat". Mycket överraskande, som sagt, och då i positiv mening, givetvis.


I veckan som var tog jag mig för med att tvätta den stora vardagsrumsmattan. För hand. I badkaret. Den är vävd av min mamma för många år sedan och är jättetjock, och när den blir blöt, så blir den så tung att inte ens stora tvättmaskinerna ute i tvättstugan orkar dra runt trumman. Dessutom tål inte varpen hur mycket belastning som helst - alltså blir det handtvätt. Det är ett träningspass som heter duga, kan jag meddela, och sen tar det flera dagar innan den är torr. Men nu är den ren och fin igen :-)


Idag var det dags för nästa matta. Något mindre än den förra, men i övrigt lika tjock och med samma varp. Handtvätt igen alltså. Här hänger den på badkarskanten för att bli dropptorr. Att flytta den någon annanstans innan den är dropptorr är bara att glömma - den väger BLY!

I badkaret står ett par av mina blommor, som var bedrövligt dammiga, och fått duscha lite. Även de i väntan på att bli dropptorra :-)


Idag tog jag äntligen itu med monteringen av bebiskoftan, och tänkte i den anledning visa er en teknik som de flesta stickerskor får stora skälvan av: Sy och klippa-momentet. På bilden här ser vi ena ärmhålet, och längst till höger en av framkanterna. Fram- och bakstycke är stickat i ett stycke, på rundsticka, och jag har sedan sytt två sömmar mitt fram (top to bottom) samt för ärmhålen. Därefter klipper jag upp mellan de maskinsydda sömmarna. Det de flesta är rädda för är att masker ska repas upp när man gör på det här sättet, men det är ingen fara. Stickat materiale är samma sak som tyg, det är bara tjockare trådar. Man behöver bara vara noga med att inte klippa i maskinsömmen.


När man använder den här tekniken, så stickar man alltid belägg på de delar som ska sys i. Ärmarna, till exempel. När ärmarna stickats till sin färdiga längd, så stickar man några varv/cm (beroende på hur tjockt garnet är) extra, där man stickar avigt på rätsidan och vice versa.

Här håller jag på att sy i en ärm. Med ärm och kofta med avigsidan utåt lägger jag delarna mot varandra räta mot räta, precis som när man syr ihop tyger. Här ignorerar jag belägget, och är noga med att sy utanför maskinsömmen jag gjorde när jag syr ihop delarna.


När jag har sytt i ärmen hela vägen runt, så tar jag den aviga sidan av belägget och viker över råkanten (den klippta kanten på koftan, där jag nyss sytt i ärmen), och syr försiktigt fast den runt om hela ärmhålet. Viktigt här är att inte sticka nålen igenom! Den ska bara igenom belägget och försiktigt fast i "baksidan" av maskerna på avigsidan av koftan. Det ska inte synas på rätsidan att man sytt fast belägget!


 

Belägget är fastsytt och råkanten är nu både dold och skyddad mot slitage.


Båda ärmarna inklusive belägg är monterade.


Nu är nästa moment själva knappkanterna på koftan. Tittar ni noga, så ser ni att det utöver själva stolpen där knapparna ska sitta, också finns ett litet belägg - vi har ju sytt och klippt hela framkanten också, och ska givetvis göra likadant här.

Men längre än så kommer jag inte visa just nu, eftersom det är så långt jag har kommit i skrivande stund :-)


Nu ska jag återgå till tv'n och min stickning. Och för de av er som undrar - nej, det blev aldrig någon date igår. Men det ska bli. Snart ;-)

Ovido - Quiz & Flashcards