Direktlänk till inlägg 11 februari 2010

Bibelstudier (jodå, du läste rätt...)

Av /A - 11 februari 2010 19:45

Idag har jag ägnat mig åt bibelstudier. Det ingår i littvet-studierna att även läsa bibeln, you see. Så idag har jag läst delar av tredje Mosebok, hela Jobs bok, delar av Psaltaren samt Höga Visan. Påfrestande läsning om man väger in det religiösa perspektivet (den där Gud är fanimig inte riktigt klok), intressant läsning ur litteraturvetenskaplig synpunkt. Samtidigt läsning jag helst vill bli klar med så fort som möjligt. Jag är naturvetare, och hela grejen med gudstro skaver allt mer hos mig. Det känns mest av allt bara som ett sätt att förskjuta sin egen skuldbörda. Slår man ihjäl någon, så förlåter Gud. Faktum är att du kan bryta mot alla budorden och i slutändan ändå bli förlåten för alla dina synder, bara du ångrar dig. Då är du home free. Så oerhört praktiskt.


Nog om det. Det har varit en rätt så lugn dag. Drog iväg en sväng på morgonen och träffade han där ni vet, pratade och umgicks lite och så. Känns fortfarande okej, och det fortskrider oerhört långsamt. Det är bra. Det behövs från båda hållen just nu.


Sen har jag mest bara varit hemma. Fick dundermens igår, så nu sjunker mina blodvärden hastigt igen, tyvärr, och jag har varit lite matt och slagen. Tog mig till affären till sist iaf, men fick skrinlägga träningen idag. Orkade helt enkelt inte. Var faktiskt tvungen att lägga mig på soffan och vila ögonen en timme efter middagen också. Och resten av kvällen ska ägnas åt att kolla om Vampire Diaries är nåt att titta på, sticka lite, och ta en dusch. Och så ska jag försöka få till ett inlägg i anledning den blog award jag fick för flera veckor sedan, och som jag fortfarande inte fått tummen ur och skickat vidare. Måste bara komma på 7 intressanta fakta om mig själv...hm...


Nå, nu är det tv-dags iaf!

 
 
Ingen bild

Helen

11 februari 2010 22:10

Jag hade en gång ambitionen att läsa Bibeln som en bok. Kom till Moseböckerna där det står att den som är homosexuell ska dldas eller uteslutas ur sin släkt; då kokade jag och fick sluta. =)

 
Ingen bild

/A

11 februari 2010 22:43

@Helen: Ja, tredje Moseboken, kapitel 20, handlar bara om straffbestämmelser. T.ex vers 13, som säger "Om en man ligger hos en annan man såsom en man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem" - antar att det var där du nådde kokpunkten *s*. Och det är ju proppfullt i sånt där trams överallt! Man kan ju bli förbannad för mindre än det...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards