Direktlänk till inlägg 31 december 2008

Andrea Gail.

Av /A - 31 december 2008 01:22

Klockan är alldeles för mycket, och jag borde ha sovit för länge sedan. Istället har jag sett filmen "The Perfect Storm", om svärdfiskebåten Andrea Gail, och hennes besättning om 6 man som alla försvinner till havs den 28. oktober 1991, i det som klassas som "den perfekta stormen".


Andrea Gail fångas mellan tre olika stormcentrum, och filmen har många scener som verkligen visar (tycker jag) vilken kraft hav och vindar kan ha. Kanske beror det på att jag vuxit upp vid havet själv, bland fiskare. Jag kan nästan känna hur det känns att kastas omkring som en vante på däck, dels av stormbyarna, dels av de kraftiga vattenkaskaderna, och dels av att havet rullar och plötsligt försvinner under båten, får den att bara falla. Jag kan höra motoren skrika när man drar upp hastigheten till max för att klättra uppför en våg, som stiger brant upp rakt framför båten, som en enorm vägg av vatten som döljer de mörka molnen ovanför. Och jag kan formligen känna hur det känns när insikten kommer om att det är över, och du vet att du kommer dö i vattenmassorna. Kanske beror även det på att jag växt upp vid havet. Jag har känt många fiskare som har dött där ute. Jag har haft många tillfällen att tänka på och fundera över hur det måste kännas.


Det enda jag inte tycker är riktigt autentiskt, är slutet. När kaptenen på Hannah Boden håller tal vid minnesgudstjänsten i kyrkan, och hon börjar prata om att det inte finns någon grav att gå till. Jag har aldrig hört en fiskare resonera på det sättet. För dem är det en del av livet att vissa av dem dör i förtid där ute. "Havet ger och havet tar" säger de. De som havet tar, har sin grav där ute, inte mer med det än så. Men det är en bra film ändå.


Nu är det dags att sova. Den sista dagen på året har börjat, och i morgon kommer jag göra mitt slutgiltiga bokslut över året som varit, som jag brukar. Jag ska även plugga en del, och börja dra lite mera riktlinjer för hur jag ska gå till väga med flytten i februari. Har hört mig för lite, och har ordnat med släp och har, som det ser ut just nu iaf, även hjälp att bära i Uppsala. Jag har även ordnat med förvaring av cyklar och sådant som jag inte kan knyckla in i lägenheten där nere. Så lite har jag fått gjort iaf. 


En annan sak jag ska göra, om jag ids och hinner, är att städa upp i en del apps på Facebook, som retar mig. Ibland får jag requests från vänner som skickat något via olika dejtingapps, och klickar man på dem (vilket jag gör ibland, eftersom det är en kompis som skickat nåt) så får man upp ett meddelande i sin newsfeed som säger att jag har skickat en flirt eller dylikt. Jag kan inte hjälpa det, men sånt där retar gallfeber på mig. Jag har väl för fan inte skickat en flirt till nån! Grrr. Det borde inte störa mig, det är ju bara fåniga applikationer, men det gör det. Det där är ett känsligt kapitel för mig. Jag vill inte att det ska stå i min newsfeed att jag flirtar till höger och vänster, när jag inte ägnar mig åt sådant. Så jag raderar dem så fort de dyker upp. Jävla skitapps. Ska gå igenom dem i morgon, eller när jag nu hinner, och se om jag kan blockera alla såna applikationer.


Sova var det. 22 timmar kvar av det här året. Tack och lov för det.

 
 
Ingen bild

Morgana

31 december 2008 09:31

Hugaligen, det där är en film som jag aldrig kommer att se.
Älskar havet, men har en oerhörd respekt och även rädsla för det... *Drunkningsmardrömmar*

Kram på dig och jag hoppas att alla dina önskningar slår in under 2009 :-)

/Morgana

 
Ingen bild

/A

31 december 2008 11:51

Jo, havet kan vara mäktigt. Rädsla har jag inte, som tur är, det måste vara jobbigt...men däremot stor respekt. Och så älskar jag ju havet också, kan sitta i timmar och bara titta utöver det. Jag har nog lika mycket saltvatten som blod i ådrorna, skulle jag tro :D

Tack! Hoppas alla dina önskningar slår in också. Kram! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards