Direktlänk till inlägg 30 december 2008

Nygammalt namn.

Av /A - 30 december 2008 01:34

Äsch då, jag kan inte somna. Av någon anledning tycks jag vara för trött och slut för att kunna somna, hur orimligt det nu än må låta.


Jag har ändrat mitt efternamn på två siter på nätet. Att byta efternamn är något jag tänkt mycket på under det dryga år som gått, och jag har sedan tidigt i våras haft två olika alternativ att välja på. Ett helt nybildat, och det efternamn jag föddes med.


Under hösten har jag lutat allt mer åt det namn jag föddes med, av olika skäl. Det har för all del varit förknippad med en hel del obehagliga saker, men jag har bit för bit bearbetat dem, tills jag idag inte längre känner likadant inför efternamnet som sådant. Jag har ändock inte riktigt kommit dithän att jag varit 100% övertygad om att jag skulle välja det namnet.


Så, inatt, fick jag infallet att ändra till det efternamnet på dessa två siter. Liksom se det svart på vitt. Och vet ni...jag kan svära på att jag hörde ett "klick" när en saknad pusselbit plötsligt föll på plats igen, efter 25 år. Där var det ju. Jag. Mitt namn, en del av min identitet. Ett namn jag inte burit på 25 år, men som när jag såg det svart på vitt raderade ut alla dessa år emellan.


Namnet får stå kvar på siterna, det spelar ingen roll om jag de facto inte heter så ännu. Under de närmaste dagarna ska jag ta itu med själva namnändringsprocessen, som nog kan ta lite tid, all den stund jag förmodligen måste komplettera handlingarna med min norska fødselsattest. Jag har ju inte burit det namnet i Sverige, och det finns därför inte registrerat någonstans att jag har någon anknytning till det. Men jag har ingen brådska. Namnet är mitt redan, jag föddes med det. Formaliat kan ta en stund, det stör mig inte.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av /A - 1 januari 2012 10:48

Kära blogg, jag vet att jag har försummat dig under lång, lång tid. Men jag har liksom inte haft varken ork eller lust att skriva på länge.   2011 var ett tungt år. Gick tillbaka igår och skummade igenom gamla inlägg, och såg hur året utvecklade ...

Av /A - 2 augusti 2011 21:32

Jag har både svårt att hinna med saker och ting numera, och svårt att orka med. Och nu, när jag dessutom har två bloggar, så är det verkligen svårt att hinna med. Jag skriver nu även på http://rhetorica-galactica.bloggplatsen.se/ , som är en "publik"...

Av /A - 22 juli 2011 04:12

Jag har ju sovit hela dagen, så nu inatt har det inte blivit mycket sömn. Istället har jag repat upp mohairtröjan jag stickade i vintras, som blev på tok för stor, och börjat sticka den i en storlek mindre, i sällskap av fjärde säsongen av Sex and th...

Av /A - 21 juli 2011 19:14

Så. Idag blev jag opererad. Sov inte särskilt mycket inatt, var så rädd att försova mig, så jag har vilat mycket idag. Fick vänta ända till kl 11 innan det blev min tur, så jag sov större delen av förmiddagen efter att jag hade fått en säng. Sen sov ...

Av /A - 20 juli 2011 20:09

Imorgon är det dags. Då ska jag in på Ackis tidigt på morgonen för en mindre operation, där de ska gå in i livmodern och ta prover inuti livmodern samt livmoderhalsen för att utesluta cancer. Det känns rätt så lugnt fortfarande och just nu är det job...

Ovido - Quiz & Flashcards