Alla inlägg den 28 oktober 2010

Av /A - 28 oktober 2010 09:17

Det är inte lätt att vara Institutionen för litteratur och retorik. Det råder brist på forskare och lärare inom retorik, eftersom efterfrågan är så vansinnigt hög. De lärare och professorer som finns får tacka nej till många förfrågningar eftersom de helt enkelt inte mäktar med. Och de som utbildas inom ämnet blir norpade till olika jobb under sina magister- och masterstudier, så det blir alldeles för få kvar att forska.


Resultatet? Institutionen är jätteglada att jag vill både forska och undervisa i framtiden. Så glada att de tycker jag ska ansöka om forskningsplats redan direkt efter min fil.kand i januari   Förvisso kommer jag inte bli antagen (eller iaf är det inte troligt) eftersom det ändå finns några sökanden i nästa omgång som har magister och master i bagaget), men som min handledare - tillika han som är ansvarig för hela retorikavdelningen vid universitetet - sa det: "De ska veta att du finns! Eller ja, alla känner ju dig redan, men ändå. De ska veta vad du vill göra, vad du vill forska på. Och man får alltid feedback på sin ansökan, så att nästa gång du söker så vet du precis vad du behöver komplettera din ansökan med så att du blir antagen. Och jag kan hjälpa dig skriva!"


Jag vet inte jag...får liksom en känsla av att de gärna vill ha kvar mig   Typ väldigt, väldigt mycket. Det känns onekligen lite som att mitt största problem i framtiden är att tacka nej till de som försöker headhunta mig under min magister-/masterutbildning   Sämre framtidsutsikter kan man ju ha - hehe.

Ovido - Quiz & Flashcards